dnes je 26.4.2024

Input:

Uplatňování slev na dani a nezdanitelných částí základu daně u daňových nerezidentů

1.9.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 12 minut

10.8.9 Uplatňování slev na dani a nezdanitelných částí základu daně u daňových nerezidentů

Jaroslava Pfeilerová

Daňový nerezident si může uplatnit:

  • slevy na dani dle § 35ba ZDP uplatňované fyzickými osobami pro snížení vypočtené daně (viz Slevy na dani podle § 35ba ZDP),

  • daňové zvýhodnění na vyživované dítě (děti) žijící s poplatníkem v domácnosti dle § 35c odst. 1 ZDP (viz Daňové zvýhodnění).

Slevy na dani při výpočtu zálohy na daň

Zaměstnavatel může svým zahraničním zaměstnancům s podepsaným Prohlášením k dani odčítat z vypočtené zálohy na daň měsíční slevu na poplatníka a zaměstnavatelem může být zohledněna také sleva na studenta. Ostatní slevy mohou být nerezidentem uplatněny jen při splnění podmínky, že se jedná o rezidenta členského státu EU nebo EHP a současně nejméně 90 % jeho příjmů plyne ze zdrojů na území ČR. Tato podmínka nemůže být zaměstnavatelem zkontrolována. Z toho důvodu mohou být ostatní slevy na dani uplatněny až v daňovém přiznání, které sám nerezident podá správci daně.

Stanovení podmínky „nejméně 90 % příjmů ze zdrojů v ČR“ u daňových nerezidentů ČR při uplatňování slev na dani a daňového zvýhodnění (podmínkou je, aby posuzovaná zahraniční osoba byla daňovým rezidentem některého z členských států EU nebo EHP):

Slevy na dani podle § 35ba ZDP    Podmínka „90 % příjmů v ČR“    Uplatnění v DAP    Uplatnění u zaměstnavatele    
Základní sleva     Ne     Ano     Ano     
Sleva na manžela     Ano     Ano     Ne     
Základní sleva na invaliditu (pro invaliditu prvního nebo druhého stupně)    Ano     Ano     Ne     
Rozšířená sleva na invaliditu (pro invaliditu třetího stupně)    Ano     Ano     Ne     
Sleva na držitele průkazu ZTP/P     Ano     Ano     Ne     
Sleva na studenta     Ne     Ano     Ano     
Daňové zvýhodnění na dítě     Ano     Ano     Ne     

Nezdanitelné části

Zaměstnavatel nemůže zaměstnancům, kteří jsou ve vztahu k ČR daňoví nerezidenti (většinou cizinci), při splnění zákonných podmínek zohlednit odpočet od základu daně z titulu poskytnutého daru, příspěvku na penzijní připojištění se státním příspěvkem, doplňkové penzijní spoření či penzijní pojištění a životní pojištění, zaplacených úroků ze stavebního spoření nebo hypotečního úvěru. Aby si mohl daňový nerezident nezdanitelné části základu daně fyzických osob podle § 15 ZDP uplatnit, musí splnit podmínku, že má 90 % všech svých příjmů ze zdrojů v ČR. To znamená, že tyto nezdanitelné částky nemůže nerezidentovi zohlednit mzdová účetní v rámci ročního zúčtování, ale nerezident si je uplatní ve vlastním daňovém přiznání – a to na základě potvrzení zahraničního správce daně (jedná se o novou povinnou přílohu daňového přiznání u nerezidentů nárokujících nezdanitelnou část základu české daně z příjmů fyzických osob).

Rozšíření základu daně u zaměstnanců

Podle § 5 ZDP obecně platí, že základem daně je částka, o kterou příjmy ve zdaňovacím období přesahují výdaje prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud u jednotlivých druhů příjmů podle § 6 až 10 ZDP není stanoveno jinak.

Definice základu daně u zaměstnance

U poplatníků s příjmy ze závislé činnosti se postupuje při stanovení základu daně podle § 6 odst. 14 a 15 a § 38h odst. 1 písm. b) ZDP:    
Základ daně se zvyšuje o fiktivní částku pojistného podle tuzemských pojistných zákonů, a to i v případech, kdy plátce není povinen toto pojistné platit.     
Daňový rezident s příjmy plynoucími ze zdrojů v zahraničí z nesmluvního státu však jako výdaj může nadále uplatnit zaplacenou zahraniční daň a též nevyužitou částku zahraniční daně ze smluvního státu, která nebyla v uplynulém roce započtena na jeho daňovou povinnost.     

Definice základu daně v § 6 odst. 14 ZDP

Podle § 6 odst. 14 ZDP jsou základem daně příjmy ze závislé činnosti zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na veřejné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů povinen platit podle zvláštních právních předpisů zaměstnavatel.

Poplatník s tuzemským pojistným

Půjde-li o poplatníka, na kterého se vztahuje povinné tuzemské sociální a zdravotní pojištění, musí se příjmy ze závislé činnosti při stanovení základu daně zvýšit o částku odpovídající pojistnému, které má povinnost platit z těchto příjmů zaměstnavatel. Jedná se pouze o fiktivní částku (ukazatel) navyšující příjmy zaměstnance pro daňové účely (při stanovení základu daně) a vypočtenou z příjmů, z nichž se zmíněné pojistné platí, tzn. zahrnovaných (započitatelných) do příslušných vyměřovacích pojistných základů (nikoliv z příjmů, ze kterých se pojistné neplatí).

Poplatník se zahraničním pojistným

U poplatníka, na kterého se vztahuje povinné zahraniční pojištění (stejného druhu jako v České republice), nevstupuje do základu daně zahraničního zaměstnance skutečně zaplacené pojistné v zahraničí, ale částka odpovídající pojistnému, které by z těchto příjmů bylo hrazeno podle českých předpisů. Princip superhrubé mzdy se u zahraničních zaměstnanců uplatní stejně jako u tuzemských zaměstnanců. Zvýšit základ daně musí zaměstnavatel i v případech, kdy není povinen v ČR pojistné platit.

Příklad

Příklad:

Pan Kovacz byl vyslán svým slovenským zaměstnavatelem k dlouhodobému výkonu práce (nad 183 dnů) do sesterské české obchodní společnosti. Slovenský zaměstnavatel platí za pana Kovacze pojistné do systému Slovenské republiky.

Příjem pana Kovacze podléhá v ČR zdanění a jeho zaměstnavatel při odvodu daně ze závislé činnosti v ČR zvýší při výpočtu zálohy na daň základ daně o fiktivní částku ve výši 34 %, tj. o výši pojistného, které by bylo placeno podle tuzemských pojistných zákonů.

Mezinárodní pronájem pracovní síly

Základ daně bude zvyšován také v případě tzv. mezinárodního pronájmu pracovní síly realizovaného na území České republiky zahraničním zaměstnavatelem, který je v České republice daňovým nerezidentem (tzv. zahraniční agenturou práce). V tomto případě je za zaměstnavatele, který má povinnosti plátce daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti podle § 6 odst. 2 ZDP, označena osoba se sídlem nebo s bydlištěm na území ČR (daňový rezident), tzn. tuzemský ekonomický zaměstnavatel (uživatel pracovní síly). Přestože příjmy za práci pro tuzemského ekonomického zaměstnavatele a příspěvek na povinné zahraniční pojištění z příjmů pronajatého zaměstnance jsou placeny v tomto případě prostřednictvím zahraničního (formálněprávního) zaměstnavatele, musí je tuzemský ekonomický zaměstnavatel zdanit v souladu s českým ZDP, a to včetně správného stanovení základu daně (navýšení příjmu zaměstnance o částku odpovídající příspěvku podle tuzemských pojistných předpisů – na tzv. superhrubou mzdu, i když toto povinné pojistné je placeno zahraničním formálněprávním zaměstnavatelem).

S účinností od 1. 1. 2015 došlo na základě novelizace ust. § 6 odst. 2, § 38c odst. 2 a § 38h odst. 10 ZDP k úpravám, na základě kterých dochází při mezinárodním pronájmu pracovní síly ke změně osoby plátce daně z příjmů ze závislé činnosti.

V souladu s citovanými ustanoveními ZDP se český uživatel pracovní síly nestane plátcem daně z příjmů ze závislé činnosti u pronajatých zaměstnanců, pokud mu tito byli pronajati zahraniční agenturou práce se sídlem nebo bydlištěm v jiném členském státě Evropské unie nebo státě tvořícím Evropský hospodářský prostor, která má na území České republiky organizační složku, jejímž předmětem činnosti je zprostředkování zaměstnání na základě povolení podle zákona o zaměstnanosti. V těchto případech má ve vztahu k těmto pronajatým zaměstnancům povinnosti plátce daně zmíněná organizační složka zahraniční agentury práce, která je formálně právním zaměstnavatelem pronajímaných zaměstnanců. Organizační složka bude v ČR odvádět daň ze závislé činnosti ze skutečných příjmů pronajatých zaměstnanců.

Pokud však nebudou splněny stanovené podmínky, zůstává plátcem daně ze závislé činnosti tuzemský uživatel pracovní síly. Jedná se o případy, kdy si zahraniční pracovní agentura nezřídí na území ČR organizační složku, nebude mít povolení podle tuzemského zákona o zaměstnanosti, zřizovatel organizační složky nebude z členského státu EU nebo EHP apod.

Příklad

Příklad:

Nahrávám...
Nahrávám...