dnes je 17.9.2025

Input:

Účastníci Development center a jejich přístup

1.2.2007, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

Vzpomínáte si na filmovou či knižní verzi Účastníků zájezdu? Jeden zájezd, jeden hotel, jedna pláž - a co účastník, to jiné očekávání, jiné vnímání, jiné prožitky. Stejné je to i se zaměstnanci, které vyberete do Development centra. Jak zajistit, aby jejich „pobyt“ v něm byl efektivní a přínosný pro obě strany, pro ně i pro zaměstnavatele?

Mnohé firmy používají Development center k různým účelům. Některé se snaží vytipovat budoucí manažery, jiné chtějí zjistit, v čem se mají jejich zaměstnanci rozvíjet, a další pátrají po tom, jestli zaměstnanci na svou práci vůbec mají. Někdy se tyto cíle prolínají a ani zadavatel nedokáže určit jediný z nich. Co na to účastníci? Vycházím z předpokladu, že Development centrum čtenáři znají.

Představte si vedoucího obchodního týmu Petra. Ve firmě X už pracuje 5 let, obchodní výsledky jeho týmu byly vždy v průměru. Vedení teď tlačí na všechny manažery, aby své výsledky zlepšili. Pak personalistka pozvala Petra na Development centrum. Skutečným záměrem je poskytnout vedoucím zpětnou vazbu a cílené tréninky v oblastech, v nichž jsou slabí.

A představte si vedoucího obchodního týmu Pavla. Ve firmě Y už pracuje 5 let, obchodní výsledky jeho týmu byly vždy v průměru. Vedení teď tlačí na všechny manažery, aby své výsledky zlepšili. Pak personalistka pozvala Pavla na Development centrum. Skutečným záměrem je zjistit, kteří manažeři na svou práci mají a ty školit, a kteří manažeři na svou práci nemají a ty nahradit novými.

Je velmi pravděpodobné, že Development centra budou v obou případech prezentována stejně. Petr projde Development centrem, dostane zpětnou vazbu a absolvuje doporučené tréninky. Ať už se jeho výsledky zlepší nebo ne, má za sebou zkušenost s DC. Také Pavel projde Development centrem. Bohužel Pavel neměl dobré výsledky, a tak se s ním zaměstnavatel domluvil na odchodu z firmy. I Pavel má zkušenost s DC.

Pavel má pocit, že jediné, co umí, je vést obchodní tým. Nedaří se mu práci najít. Nové místo hledá půl roku a je to období, na které by raději zapomněl. Nakonec si najde novou práci jako manažer obchodního týmu, tentokrát ve firmě X. Uplyne rok a personalistka za ním přijde a pozve ho na DC. Pavel si vzpomene na svou poslední zkušenost. Nejspíš se bude bát, že zase přijde o práci. Podle toho, jaký Pavel je, se bude:

  • snažit z DC vyhnout (třeba „onemocní“ nebo má něco velmi důležitého na práci),

  • půjde, ale celou dobu bude myslet na to, jak špatně to s ním dopadne,

  • půjde, ale bude se nevědomě bránit,

  • půjde, ale bude se bránit vědomě.

Každá z výše uvedených možností nejspíš nějak ovlivní Pavlovo chování. Pokud už má firma X zkušenosti s DC, asi má i zkušenosti se snahou se jim vyhnout. V případě nemoci tedy nabídne náhradní termín a DC postaví jako nejvyšší prioritu. Pavel tedy na DC musí, ale jeho pocity se tím nepovedeným únikem nejspíš ještě prohloubí.

Jestli si Pavla představíme jako člověka, který je připraven o sobě pochybovat, nejspíš bude očekávat špatný výsledek. Zkuste si uvědomit, jak se projeví, když máte obavu z nějaké sociální situace. I když se snažíte ovládat, nejspíš se nedokážete chovat přirozeně. Možná se budete držet víc v pozadí, budete méně mluvit, méně se prosazovat, případně se přemůžete a budete křečovitě hrát roli komunikativního člověka. Malá víra ve své výsledky nejspíš způsobí, že budou výsledky skutečně trochu horší, možná dokonce opravdu špatné. Zkušený hodnotitel bude brát situaci hodnoceného v úvahu, ale prožívání Pavla to nejspíš nezmění. Schopnost zvládnout podobné zkoušky se u něho nejspíš ještě sníží.

Jestli si Pavla představíme jako někoho mírného, neagresivního, ale málo připraveného přijmout i negativní zpětnou vazbu, potom bude Pavel klást pasivní odpor. Sice nejspíš přijde včas, ale bude připraven hledat místo, kde může nespolupracovat „legálně“, z „objektivních“ důvodů. Metody, které nevycházejí přímo z pracovní praxe, bude

Nahrávám...
Nahrávám...