dnes je 19.5.2024

Input:

S ÚSMĚVEM I VÁŽNĚ - Pomocník

22.2.2013, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 2 minuty

     Tonda a Pepa opravují septik. Tonda je uvnitř septiku a volá na Pepu: „Pepo! Podej mi kladivo. A teď klíč osmičku.“

Tonda se zanoří až na dno septiku a volá nahoru: „Pepo francouzák!“

Po úspěšné opravě Tonda zadělaný od špíny až ke krku k Pepovi oblečenému ve věčně čistých montérkách mazácky prohodí: „Vidíš, kdyby ses líp učil, nemusel jsi jen podávat nářadí!“

     V oblasti „řízení lidských zdrojů“, v personalistice, chcete-li, to někdy může vypadat podobně. Při rozhodování o tom, kdo bude zařazen do rozvojových a vzdělávacích programů, se často přihlíží jen k projevenému zájmu, k tomu, že se někdo chce rozvíjet dál. Jako odměnu za zájem o vlastní rozvoj se pak smí ráchat v septiku. Ten, kdo se nerozvíjí, „jen podává nářadí“ a zůstává čistý. Vždyť přece mimo jiné stále platí, že kdo nic nedělá, nic nezkazí. Často nebývá ani většího rozdíl ve mzdě Tondů a Pepů...

     V psychologii existuje pojem (spojený se jménem Martina E. P. Seligmana) „naučená bezmocnost“. Když uděláme opakovanou zkušenost s tím, že nemůžeme svým jednáním ovlivnit situaci, vede to k pocitu, že jsme bezmocní, neschopní využít své znalosti a dovednosti tak, abychom dosáhli svých záměrů. Rezignujeme na vlastní růst, ztrácíme aktivitu a jen reagujeme na to, co přijde. Někteří rodiče svou přehnanou péčí pěstují ve svých potomcích toto nastavení už od útlého dětství. Na rodičovskou péči mohou později navazovat další ochranářské

Nahrávám...
Nahrávám...