dnes je 28.3.2024

Input:

Změny v pracovním právu pro 2. čtvrtletí roku 2022

21.4.2022, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 9 minut

1.1.1
Změny v pracovním právu pro 2. čtvrtletí roku 2022

JUDr. Petr Bukovjan

Kdo si myslel, že rok 2022 bude ve znamení "klidu", spletl se jak v obecné rovině, tak po stránce pracovněprávní. Byť některé změny v pracovním právu působí možná komplikovaně a přinášejí problémy, důležité je, že v nich opravdu nejde o život.

Níže přinášíme přehled aktuálních důležitých změn pro pracovněprávní praxi i s příslušným komentářem.

Zvýšení průměrné ceny elektřiny pro účely cestovních náhrad

Pod č. 47/2022 Sb. byla publikována vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 511/2021 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad.

V návaznosti na růst ceny elektřiny byla s účinností od 12. 3. 2022 mimořádně zvýšena též její průměrná cena pro účely cestovních náhrad. Jestliže od 1. 1. 2022 do 11. 3. 2022 byla tato průměrná cena stanovena v § 4 písm. d) zmíněné vyhlášky na 4,10 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny, nově činí 6 Kč za 1 kilowatthodinu elektřiny.

Některá opatření v souvislosti s válkou na Ukrajině

Dne 21. 3. 2022 nabyly účinnosti zákony č. 65/2022 Sb., 66/2022 Sb. a 67/2022 Sb., které jsou souhrnně označovány jako "Lex Ukrajina" a byly přijaty s dobou platnosti do 31. 3. 2023. Jejich prostřednictvím došlo k zavedení některých opatření v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny, vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, a to např. v oblasti pobytu příslušných cizinců (velmi zjednodušeně řečeno uprchlíků z Ukrajiny) na území České republiky, zaměstnanosti, školství nebo sociálních služeb. Z těchto opatření je nutné upozornit zejména na tato:

1. V návaznosti na rozhodnutí Rady (EU) č. 2022/382 ze dne 4. 3. 2022 se zmíněným cizincům dostává za splnění zákonných podmínek udělení dočasné ochrany. Tou se rozumí oprávnění k pobytu na území České republiky podle zákona č. 221/2003 Sb., o dočasné ochraně cizinců, ve znění pozdějších předpisů. Komu konkrétně se dočasná ochrana poskytuje, co je k tomu potřeba a další praktické informace uvádí např. Ministerstvo vnitra na svých webových stránkách www.mvcr.cz , v rubrice "Informace pro ukrajinské občany na území ČR v návaznosti na ruskou agresi na Ukrajině".

Podle přechodného ustanovení zákona se nová právní úprava vztahuje také na cizince, kterému bylo přede dnem nabytí účinnosti zákona uděleno vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem strpění na území České republiky. Od účinnosti zákona se proto takový cizinec považuje za cizince, kterému byla udělena dočasná ochrana ve výše popsaném smyslu.

Udělení dočasné ochrany se vyznačuje cizinci vízovým štítkem do cestovního dokladu. Nelze-li s ohledem na místní podmínky udělení dočasné ochrany vyznačit formou vízového štítku, lze dočasně učinit záznam o udělení dočasné ochrany do cestovního dokladu nebo mimo něj. Přitom platí, že nelze-li udělit dočasnou ochranu na místě, Ministerstvo vnitra nebo Policie České republiky vydá žadateli o udělení dočasné ochrany osvědčení o podání žádosti o udělení dočasné ochrany.

2. Aby se usnadnil vstup ukrajinských uprchlíků na český trh práce, cizinec s dočasnou ochranou se pro účely zákona o zaměstnanosti považuje za cizince s trvalým pobytem podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. To v souladu s ustanovením § 98 písm. a) zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále též "ZZ"), znamená, že k jeho zaměstnání na území České republiky se nevyžaduje povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta ani modrá karta, a tedy že zaměstnavatel:

  • může tohoto cizince zaměstnat v kterémkoliv pracovněprávním vztahu včetně dohody o provedení práce,

  • nemá povinnost ohlašovat Úřadu práce volné pracovní místo, na kterém hodlá cizince zaměstnat, což by jinak dle ustanovení § 86 ZZ musel, a

  • není co do obsahu pracovněprávního vztahu vázán žádnou minimální délkou týdenní pracovní doby (tzv. pracovního úvazku) nebo minimální výší mzdy.

Co však zaměstnavatel nemůže v této souvislosti opomenout, je splnění oznamovací povinnosti vůči Úřadu práce dle ustanovení § 87 odst. 1 a 4 ZZ o nástupu cizince do zaměstnání (nejpozději v den nástupu cizince k výkonu práce) a o ukončení zaměstnání (do 10 kalendářních dnů). Současně musí zaměstnavatel pamatovat na svoji povinnost dle § 102 odst. 2 a 4 ZZ, totiž povinnost vést patřičnou evidenci cizinců, které zaměstnává, a uchovávat po zákonem stanovenou dobu kopie dokladů prokazujících oprávněnost pobytu cizince na území České republiky.

3. Není vyloučeno, že cizinec s dočasnou ochranou bude chtít pracovat jako pracovník v sociálních službách. Pro takovou práci ale předepisuje § 116 odst. 2 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, splnění podmínek plné svéprávnosti, bezúhonnosti, zdravotní způsobilosti a odborné způsobilosti. V zájmu ulehčit zmíněným cizincům výkon činnost pracovníka v sociálních službách platí, že po dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany může tento cizinec doložit dosažené vzdělání obdobné základnímu vzdělání podle školského zákona čestným prohlášením. Po uplynutí této doby je možné využít čestné prohlášení jen pro případ, že nelze dosažené vzdělání prokázat řádným způsobem a cizinec s udělenou dočasnou ochranou zároveň uvede důvod, pro který tak nelze učinit.

Pokud jde o předpoklad bezúhonnosti pro výkon činnosti pracovníka v sociálních službách, cizinec s dočasnou ochranou může jeho splnění doložit po dobu prvních 6 měsíců ode dne udělení dočasné ochrany rovněž čestným prohlášením. Poté je povinen doložit bezúhonnost výpisem z evidence Rejstříku trestů za dobu pobytu na území České republiky na základě dočasné ochrany.

4. Právní úprava stanoví pro výše uvedené cizince, kteří by se stali pedagogickými pracovníky a jejichž prostřednictvím by škola nebo školské zařízení pro zájmové vzdělávání zajišťovaly výchovu a vzdělávání ve třídách, skupinách a odděleních, v nichž se vzdělávají výhradně děti, žáci, studenti nebo účastníci, kteří jsou cizinci nebo státními občany Ukrajiny, výjimku z předpokladu znalosti českého jazyka [předpoklad obsažený v § 3 odst. 1 písm. e)

Nahrávám...
Nahrávám...