Také Vám lezou na nervy? Dělají si co chtějí, kdy chtějí a jak
chtějí. O kom je řeč? O zaměstnancích, kteří testují stanovená pravidla hry a
zkoušejí je překročit.
Porušení pracovní kázně je trochu šroubovaný právnický výraz, který
se snaží postihnout různé případy toho, kdy pracovník dělá, co nemá nebo
naopak nedělá, co má. Jako typické příklady se uvádějí pozdní příchody nebo
odchody, bezdůvodná absence na pracovišti, krádeže, neplnění určených
pracovních úkolů, práce pod vlivem alkoholu apod. Kromě těchto závažných
porušení pracovní kázně ale existuje řada jemnějších narušení (například
zaměstnanec je občas hrubý na zákazníky nebo kolegy, udělá menší nebo větší
chybu, nedodržuje důsledně předpisy - např. o používání ochranných pomůcek,
občas sleduje různé věci na internetu, přichází později z oběda apod.). V
podstatě bychom mohli všechny tyto případy shrnout pod pojem narušení
pravidel hry nebo také překračování hranic. To ukazuje na možnou
reakci vedoucího takového pracovníka. Nejprve je však třeba, aby si uvědomil,
zda dostatečně důrazně prosazuje pravidla hry.
Manažer musí umět jednat jako dobrý fotbalový
rozhodčí.
NahoruJAK VYTVÁŘET ŽIVÁ PRAVIDLA?
Existuje velký rozdíl mezi pravidly napsanými na papíře a
pravidly skutečně vyžadovanými a hlídanými v reálném životě. Každý vedoucí by
si měl uvědomovat, která pravidla svým jednáním podporuje a která naopak
zůstávají jen kdesi v šuplíku a vytáhnou se teprve při velkém průšvihu, aby se
mohlo zkoumat, kdo to zavinil.
Živá pravidla je třeba jasně sdělovat, připomínat a zahrnout při
dávání zpětné vazby pracovníkům. Řada vedoucích dělá chybu, že nekomunikuje
pravidla jasně, anebo je svým chováním nejasně potvrzuje. Takže jednou nechá
jejich výrazné narušení benevolentně projít, jindy za jejich malé porušení
někoho seřve jako psa. To vede k tomu, že podřízení si více než dodržování
pravidel hledí toho, jakou má jejich šéf náladu.
V ideálním případě by měla být pravidla jasná, srozumitelná,
rozumná a početně omezená. Deset základních pravidel si zapamatujeme, ve
250 se nevyzná ani odborník, navíc se mezi nimi určitě najdou některá, která si
protiřečí.
Pravidla by měli všichni dodržovat bez výjimky - včetně
samotného vedoucího. Pokud například zakazuje svým podřízeným brouzdat po
internetu a sám tráví páteční odpoledne listováním zajímavými stránkami (nebo
chodí pozdě, je hrubý na zákazníky apod.), není něco v pořádku.
Dobrý vedoucí navíc musí umět pečlivě rozlišit míru závažnosti
narušení pravidel - i s ohledem na osobnost narušovatele. Je dobré, když
dokáže být pružný a citlivě reagovat na okolnosti, které porušení provázejí. Na
druhé straně je dobré, aby jeho rozhodnutí byla konzistentní a rozumná, aby
například neměřil různým lidem příliš rozdílným metrem. Svým způsobem musí
jednat jako dobrý fotbalový rozhodčí - sledovat průběh hry a citlivě používat
pravidla tak, aby hra probíhala v rozumném tempu a kvalitě.
NahoruJAK NA NARUŠENÍ PRAVIDEL REAGOVAT?
Psychologické výzkumy ukazují, že manažeři se v průběhu získávání
manažerské praxe učí jednoduché postupy chování (scénáře) pro určité situace,
které s větším nebo menším úspěchem při vedení lidí opakovaně používají. Tyto
postupy se manažeři učí jednak intuitivně nebo odpozorováním od svých šéfů,
jednak na školení manažerských komunikačních dovedností.
Výzkum i praxe ukazují, že vynikající a průměrní vedoucí se při
vedení lidí výrazně liší právě tím, jak dobré scénáře umějí použít.
Schopnost negativní motivace - tj. dát negativní zpětnou vazbu při
porušení pravidel a překročení hranic - nepochybně patří mezi základní situace,
které by měl dobrý manažer zvládnout. Dobrá školení manažerských dovedností
říkají, že manažer by měl umět tři základní postupy - konstruktivní
kritiku, pokáraní a propuštění. Jaký je mezi těmito postupy
rozdíl?
NahoruKONSTRUKTIVNÍ KRITIKA A POKÁRÁNÍ
Konstruktivní kritiku používáme tehdy, když vidíme, že chování
zaměstnance obsahuje…