Většina manažerů, které koučuji na téma vedení lidí a
týmové práce, mi řekne, že jeho cílem je vybudovat efektivní, dobře fungující
tým. Každý si však zároveň pod tímto pojmem představuje něco jiného. Jak tedy
dobrý tým vypadá?
Někteří manažeři by tým sestavili nejraději ze svých
vlastních klonů. Když vybírají nové členy, často odmítají standardizované
výběrové metody a tvrdí, že se spoléhají na intuici a na svůj šestý smysl.
Dají hodně na první dojem a říkají, že dokáží během pár minut člověka
prokouknout a odhadnout, co v něm je.
Pokud vybíráme pouze na základě intuice, ve skutečnosti se
rozhodujeme podle toho, jak je nám daný člověk na první pohled sympatický, jak
je nám jeho chování blízké a srozumitelné.
Psychologie má přitom řadu důkazů, že nejvíce
sympatičtí a blízcí jsou nám lidé, kteří se nám nejvíce podobají, mají stejné
nebo podobné osobnostní preference, podobným způsobem jako my vnímají svět,
vyhodnocují informace, rozhodují se a organizují si život. Manažer vybírající
si lidi do týmu podle šestého smyslu tak obvykle vybírá spolupracovníky k
obrazu svému. Tým se tak postupně stane množinou jeho více nebo méně
zdařilých kopií. Praktické fungování takového týmu se však postupně ukazuje
jako problematické: silné stránky manažera jsou v týmu naddimenzovány (mají je
i ostatní), zatímco slabé stránky se násobí a stávají se slabinou celého
týmu.
Prozíravější je proto snažit se vybudovat tým co
nejpestřejší, kde se silné a slabé stránky jednotlivých členů vzájemně
kompenzují a doplňují. Manažer by si měl položit otázku:
Jaké kompetence (dovednosti, schopnosti, vlastnosti, znalosti
apod.) potřebuji mít ve svém týmu obsaženy, aby byl schopen úspěšně dosahovat
stanovených cílů?
Které z těchto kompetencí mám já sám? Které mají stávající
členové týmu?
Které kompetence jsou u mě málo vyvinuté, co považuji za své
nedostatky nebo slabé stránky, a jaké lidi v týmu proto potřebuji, aby mě
vhodně doplnili?
Při výběru lidí do týmu je proto třeba zkoumat také
osobnostní preference a preferované týmové role kandidátů.
Jak by se měl manažer k lidem ve svém týmu chovat? Ke
všem stejně, nebo ke každému jinak? Měl by mít od všech členů týmu stejná
očekávání a hodnotit je stejným způsobem? Někteří manažeři považují za svou
přednost, že jsou spravedliví a měří všem…