dnes je 27.4.2024

Input:

č. 4213/2021 Sb. NSS, Rozpočty: nicotnost rozhodnutí; prominutí části odvodu za porušení rozpočtové kázně; vztah porušení rozpočtové kázně a naplnění skutkové podstaty přestupku, správního deliktu či trestného činu

č. 4213/2021 Sb. NSS
Rozpočty: nicotnost rozhodnutí; prominutí části odvodu za porušení rozpočtové kázně; vztah porušení rozpočtové kázně a naplnění skutkové podstaty přestupku, správního deliktu či trestného činu
k § 105 odst. 2 písm. b) zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu (v textu jen „daňový řád“)
k § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění do 29. 12. 2011 (v textu jen „územní rozpočtová pravidla“)
I. Rozhodnutí je nicotné z důvodu zjevné vnitřní rozpornosti podle § 105 odst. 2 písm. b) zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu, pokud závažnost této vady dosáhne obdobné intenzity, jaká je dána u jiných vad způsobujících nicotnost rozhodnutí.
II. Prominutí části odvodu za porušení rozpočtové kázně má za následek, že výrok týkající se odvodu za porušení rozpočtové kázně nemůže ukládat odvod vyšší, než byla částka obdržené dotace snížená o částku, v níž byl odvod za porušení rozpočtové kázně prominut (k § 22 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).
III. K porušení rozpočtové kázně dochází porušením povinnosti stanovené zákonem bez ohledu na to, zda toto porušení představuje zároveň naplnění skutkové podstaty přestupku, správního deliktu či trestného činu (§ 22 odst. 1 a 2 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 26. 5. 2021, čj. 8 Afs 114/2019-52)
Prejudikatura: č. 462/2005 Sb. NSS, č. 523/2005 Sb. NSS, č. 1629/2008 Sb. NSS, č. 1865/2009 Sb. NSS, č. 3268/2015 Sb. NSS, č. 3539/2017 Sb. NSS, č. 3994/2020 Sb. NSS.
Věc: město Chrastava proti Ministerstvu financí o porušení rozpočtové kázně, o kasační stížnosti žalobce.

Žalobce uzavřel s Regionální radou regionu soudržnosti Severovýchod dne 20. 8. 2009 smlouvu o poskytnutí dotace a dne 27. 10. 2009 dodatek k této smlouvě (dále jen „smlouva o poskytnutí dotace“). Na jejich základě mu bylo přislíbeno poskytnutí účelové dotace na úhradu 92,5 % způsobilých výdajů projektu s názvem „RTN – Terminál Chrastava“. Úřad Regionální rady regionu soudržnosti Severovýchod (dále jen „správce daně“) vydal 10. 2. 2014 platební výměr, kterým uložil žalobci odvod ve výši 15 638 592 Kč za porušení rozpočtové kázně podle územních rozpočtových pravidel. Žalobci vytkl, že při zadávání podlimitní zakázky na stavební práce požadoval, aby uchazeči prokázali splnění technických kvalifikačních předpokladů uvedením alespoň jedné dokončené referenční zakázky, kterou realizovali v pozici hlavního dodavatele a která byla financovaná s využitím fondů EU. Správce daně vyhodnotil tento požadavek jako diskriminační, a proto porušující § 6 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Odvod stanovil ve výši celé částky dotace, která byla v souvislosti s touto zakázkou na základě žádosti o platbu vyplacena.
Proti tomuto platebnímu výměru podal žalobce odvolání, kterému žalovaný rozhodnutím ze dne 18. 1. 2017 částečně vyhověl. Ztotožnil se se závěrem správce daně, podle něhož se žalobce dopustil porušení rozpočtové kázně.
Nahrávám...
Nahrávám...