Pracovní úraz – vyhotovení záznamu
Ing. Růžena Klímová
Pracovním úrazem se rozumí poškození zdraví nebo smrt, které byly zaměstnanci způsobeny nezávisle na jeho vůli krátkodobým, náhlým a násilným působením vnějších vlivů nebo vlastní tělesné síly při plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním.
Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech. V knize úrazů se evidují všechny úrazy, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.
Dále je povinen vyhotovovat záznamy a vést dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo:
Záznam o úrazu vyhotovuje zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance neprodleně, nejpozději však do 5 pracovních dnů ode dne, kdy se o úrazu dozvěděl. Záznam o úrazu zaměstnavatel předá bez zbytečného odkladu úrazem postiženému zaměstnanci, v případě smrtelného úrazu jeho rodinným příslušníkům, a to bez nároku na finanční úhradu; náklady vyhotovení záznamu nese zaměstnavatel.
Vzor záznamu o úrazu je součástí přílohy č. 1 nařízení vlády č. 201/2010 Sb. Od roku 2015 se vyžaduje nejdříve zaznamenat, zda byla u úrazem postiženého zaměstnance provedena kontrola přítomnosti alkoholu nebo jiných návykových látek a pak teprve údaj o zjištěném výsledku, pokud kontrola byla provedena. Dále je nutné zaznamenat přijatá opatření k zabránění opakování pracovního úrazu. Uvádí se také doba trvání dočasné pracovní neschopnosti úrazem postiženého zaměstnance, přičemž konec pracovní neschopnosti se vyplňuje pouze v případě, kdy byla tato pracovní neschopnost skutečně ukončena. Od roku 2015 se také v záznamu o úrazu vyplňuje adresa pro doručování.
Na…