dnes je 28.6.2025

Input:

č. 2185/2011 Sb. NSS, Opatření obecné povahy: návštěvní řád národního parku; aktivní legitimace občanského sdružení; závazné stanovisko orgánu ochrany přírody

č. 2185/2011 Sb. NSS
Opatření obecné povahy: návštěvní řád národního parku; aktivní legitimace občanského sdružení; závazné stanovisko orgánu ochrany přírody
k § 45h a. § 45i odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákonů č. 218/2004 Sb. a č. 349/2009 Sb.
k § 101a soudního řádu správního ve znění zákona č. 127/2005 Sb.
I. Občanské sdružení, jehož předmětem činnosti je ochrana životního prostředí, je aktivně legitimováno k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy - návštěvního řádu národního parku, pokud opatření upravuje otázky, jež jsou předmětem hodnocení podle § 45h zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
II. Absence stanoviska podle § 45i odst. 1 zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, v případě vyhrazení určitého úseku řeky Vltavy na území Národního parku Šumava pro splouvání (vodní sporty) v opatření obecné povahy - návštěvním řádu - způsobuje rozpor se zákonem, pro který je důvodné takové opatření zrušit.
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 10. 2010, čj. 6 Ao 5/2010-43)
Prejudikatura: č. 1679/ 2008 Sb. NSS; nález Ústavního soudu č. 96/1997 Sb. ÚS (sp. zn. III. ÚS 70/97) a usnesení č. 2/1998 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 282/97); rozsudky Soudního dvora ze dne 4. 12. 1974, Van Duyn (41/74, Recueil, s. 1337*)), ze dne 6. 10. 1982, CILFIT(283/81, Recueil, s. 3415**)), ze dne 7. 9. 2004, Waddenzee (C-127/02, Recueil, s. I-7405) a ze dne 15. 10. 2009, Djurgården-Lilla Värtans Miljöskyddsförening (C-263/08, Sb. rozh., s. I-9967).
Věc: a) Občanské sdružení Okrašlovací spolek Zdíkovska a b) Dagmar K. proti Správě Národního parku a chráněné krajinné oblasti Šumava o návrhu na zrušení opatření obecné povahy.

Navrhovatelé napadli návrhem ze dne 26. 8. 2010 opatření obecné povahy č. 2/2010 - návštěvní řád Národního parku Šumava, schválený Správou Národního parku dne 17. 7. 2010 (dále jen „návštěvní řád“). Účinnosti nabyl návštěvní řád dne 1. 8. 2010 s tím, že účinnost je omezena do dne 30. 4. 2011. Podle čl. 1 odst. 2 návštěvní řád stanovuje podmínky pro turistické, sportovní a rekreační aktivity na území národního parku, a to včetně vyhrazení míst pro některé činnosti, jež jsou podle § 16 zákona o ochraně přírody a krajiny zakázány.
Navrhovatelé se domáhali zrušení návštěvního řádu v té části, která upravuje splouvání Teplé Vltavy v úseku Soumarský Most - most u Pěkné, tj. v čl. 5 odst. 1 žádali zrušit větu: „V úseku Soumarský Most - most u Pěkné vodního toku Vltava je provozování vodních sportů navíc podmíněno registrací.“ V příloze č. 3 návštěvního řádu navrhovali zrušit tu část, jež se dotýká splouvání uvedeného úseku řeky.
Navrhovatel a) ke své aktivní procesní legitimaci uvedl, že je občanským sdružením založeným podle § 70 zákona o ochraně přírody a krajiny a předmětem jeho činnosti je ochrana životního prostředí, přírody a krajiny, se zaměřením zejména na oblast Národního parku a Chráněné krajinné oblasti Šumava. Dlouhodobě se zabývá problematikou splouvání Teplé Vltavy v úseku Soumarský Most -most u Pěkné a usiluje o zachování nedotčené přírody a zasazuje se
Nahrávám...
Nahrávám...