dnes je 19.7.2025

Input:

Brigády pro zaměstnance mladší 15 let z pohledu flexinovely zákoníku práce

17.7.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2025.15.02
Brigády pro zaměstnance mladší 15 let z pohledu flexinovely zákoníku práce

Mgr. Michal Vrajík, Mgr. Adam Hosnedl

Mnoho dětí a teenagerů si již při škole chce přivydělat své první peníze – ať už na koníčky, úspory nebo jiné drobné radosti. Do 31. 5. 2025 platila v České republice přísná pravidla, která umožňovala výkon závislé práce v pracovněprávním vztahu jen těm osobám, které dosáhly věku 15 let a zároveň dokončily povinnou školní docházku. Nejen vlivem rychle měnícího se pracovního trhu a tlaku zaměstnavatelů na stát je proto jednou ze součástí tzv. flexinvoely zákona č. 262/2006 Sb., v platném znění, rozvolnění těchto pravidel, a to s účinností od 1. 6. 2025.

ROZVOLNĚNÍ PODMÍNEK PRO VÝKON ZÁVISLÉ PRÁCE MLADISTVÝCH

Do 31. 5. 2025 platilo ustanovení § 34 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, v platném znění, že je zakázána závislá práce nezletilých mladších než patnáct let nebo nezletilých, kteří neukončili povinnou školní docházku (nezletilý mladší 15 let nemohl vůbec uzavřít pracovní smlouvu, dohodu o provedení práce či dohodu o pracovní činnosti; do dokončení povinné školní docházky pak do práce nesměl nastoupit). Dokud nebyly obě podmínky splněny, nemohli nezletilí konat závislou práci. Výjimku z tohoto pravidla představoval pouze výkon umělecké, kulturní, reklamní nebo sportovní činnosti, jež mohli vykonávat nezletilí mladší než 15 let i nezletilí bez ukončené povinné školní docházky za podmínek stanovených § 121 a násl. zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, v platném znění.

Flexinovelou zákoníku práce došlo k tomu, že do předmětného ustanovení občanského zákoníku přibyl odstavec 2, podle kterého smí nezletilý, který dovršil čtrnáct let, vykonávat závislou práci v období hlavních prázdnin za podmínek stanovených jiným právním předpisem.1 Tím dochází k rozvolnění zákazu jednak vůči osobám mladším 15 let, jednak vůči osobám, které již 15 let dosáhly, ale nemají ještě dokončenou povinnou školní docházku (např. v důsledku odkladu, nemoci či opakování ročníku). Nově tedy je v období hlavních prázdnin umožněn výkon závislé práce osobám, které sice ještě neukončily povinnou školní docházku, nicméně již dosáhly věku 14, 15, 16 či dokonce 17 let.

Nové ustanovení § 244a ZP pak upravuje základní podmínku tohoto výkonu práce, když stanoví, že "mladistvý zaměstnanec mladší než 15 let nebo mladistvý zaměstnanec, který neukončil povinnou školní docházku, smí v období hlavních prázdnin konat pouze lehké práce, které neškodí jeho zdraví, vzdělávání a morálnímu rozvoji."

"VELKÉ" PRÁZDNINY, URČITÉ DRUHY PRÁCE A SOUHLAS ZÁKONNÉHO ZÁSTUPCE

Výkon závislé práce je umožněn osobám, které dovršily věku 14 let a nezletilým osobám, jež neukončily povinnou školní docházku, pouze v období hlavních prázdnin. Ty dle § 4 odst. 7 vyhlášky o organizaci školního roku2 trvají od skončení druhého pololetí školního vyučování do zahájení prvního pololetí v novém školním roce. Vždy tak půjde o celý červenec a srpen a dle organizace konkrétního školního roku pak může jít i o těch několik dní na konci června, kdy už skončilo vyučování (fakticky ode dne po předání vysvědčení), a o těch několik dní na začátku září, kdy ještě nezačíná první pololetí. Čtrnáctiletý žák si tedy nemůže přivydělat např. v období vánočních prázdnin prodejem zboží na trzích, neboť toto období nespadá do termínu hlavních prázdnin.

Mladistvý zaměstnanec mladší než 15 let nebo mladistvý zaměstnanec, který neukončil povinnou školní docházku, smí nově konat pouze lehké práce, které neškodí jeho zdraví, vzdělávání a morálnímu rozvoji. Lehkými pracemi se rozumí práce zařazené do kategorie první podle zákona o ochraně veřejného zdraví3, pokud součástí práce není činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky stanoveny jiným právním předpisem.4

Důvodová zpráva k flexinovele5 uvádí nespočet příkladů lehkých prací, jako např. práce táborových vedoucí a animátorů, pomocných sil a obsluhy v pohostinství, práce v doručovatelství, obsluha kina a prodej vstupenek, správa sociálních médií a webů, grafika a výtvarnictví v multimédiích aj. Naopak příkladem prací, jež mladiství v tomto věku a bez ukončené povinné školní docházky podle důvodové zprávy nesmí provádět, jsou práce typu např. obráběči, zedníci, ošetřovatelé, lesníci, páječi, lakýrnici aj. Uvedená zaměstnání standardně bývají zařazena v druhé (druhé rizikové), třetí, nebo čtvrté kategorii rizik. Nicméně stále je potřeba mít na paměti, že se jedná pouze o orientační výčet a v každém případě je nezbytné vycházet z konkrétních pracovních činností a podmínek práce, tedy v jaké kategorii rizik je práce zařazena a zda neobsahuje činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jiným právním předpisem.

Podle nového ustanovení § 35 odst. 2 OZ se nezletilý, který dovršil věku 14 let, může zavázat k výkonu lehkých prací v období hlavních prázdnin jedině s písemným souhlasem svého zákonného zástupce. Jak vyplývá z důvodové zprávy, jde o speciální úpravu k ustanovením § 32 OZ a § 35 odst. 1 OZ, která vychází z koncepce rodičovské odpovědnosti, do jejíhož rámce spadá i odpovědnost za plnění povinností souvisejících s povinnou školní docházkou. K uzavření pracovní smlouvy, dohody o provedení práce, nebo dohody o pracovní činnosti tedy je nutný písemný souhlas zákonného zástupce, nicméně ten nemusí být obsažen v samotné smlouvě nebo dohodě, respektive může být obsažen i mimo ni v samostatném prohlášení. Z praktického hlediska nicméně doporučujeme dva postupy:

  • aby byl souhlas zákonného zástupce obsažen přímo v samotné smlouvě nebo dohodě, tj., aby nešlo o zvláštní prohlášení. V zásadě půjde o to, že za textem smlouvy budou následovat podpisy stran (zaměstnavatele a mladistvého zaměstnance) a pod nimi prohlášení zákonného zástupce, že souhlasí s tím, aby se takto jeho dítě zavázalo k výkonu závislé práce. Výhodou tohoto postupu je, že si zákonný zástupce může rovnou projít i samotný text smlouvy či dohody a poučit mladistvého zaměstnance o tom, co je obsahem jeho závazku; a

  • aby se zákonný zástupce k podpisu souhlasu dostavil osobně. Ani občanský zákoník, ani zákoník práce totiž netrvají na úředně ověřeném podpisu zákonného zástupce, pročež by mohlo stačit, že mladistvý přinese "z domova" smlouvu podepsanou rodičem. Zaměstnavatel však zde nemá jistotu, že se skutečně jedná o podpis rodiče, přičemž bez souhlasu zákonného zástupce se domníváme, že bude smlouva či dohoda absolutně neplatná.

SPECIFIKA DÉLKY PRACOVNÍ DOBY A DOBY ODPOČINKU MLADISTVÝCH

Protože dochází ke snížení věkové hranice pro možnost uzavření pracovněprávního vztahu

Nahrávám...
Nahrávám...