Zapomněl(a) jste své osobní heslo? Neznáte své přístupové údaje?
Získejte přístup k tomuto placenému dokumentu zdarma.
Informace najdete pod ukázkou textu.
Mgr. Pavel Knebl
Úplné znění
Ustanovení související
Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
§ 62 – hromadné propouštění
§ 99 – právo odborové organizace na projednání hromadných úprav pracovní doby
§ 108 odst. 2 a 3 – BOZP
§ 276 a 277 – základní ustanovení o právu na informace a projednání a zastoupení zaměstnanců
§ 287 – právo odborové organizace na informace a projednání
§ 297 odst. 5 a 6 – informace a projednání s evropskou radou zaměstnanců
§ 339 – přechod práv a povinností z pracovněprávních vztahů na jiného zaměstnavatele
§ 363 – zákaz odchylovat se od ustanovení implementující předpisy EU
Zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů
§ 7 a 7a – rozšiřování závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně
Listina základních práv a svobod, ve znění pozdějších předpisů
Čl. 27 – právo koaliční
Zákon č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů
§ 10, 12 a 23 – přestupky a správní delikty na úseku součinnosti zaměstnavatele a orgánu jednajícího za zaměstnance
Do ustanovení tohoto paragrafu se promítl nález Ústavního soudu č. 116/2008 Sb. Nyní mohou u zaměstnavatele působit vedle sebe jak odborové organizace, tak i rady zaměstnanců a zástupci pro oblast BOZP. Zákoník práce popisuje dostatečně, co se rozumí informováním a co projednáváním. Předmětem častých dotazů, a to i u jiných ustanovení zákoníku práce, je skutečnost, kdy při projednání není dosažena shoda. Je třeba si uvědomit, že projednáváním se rozumí jednání za účelem dosažení shody. Nedojde-li ke shodě, platí vůle zaměstnavatele, pokud prokazatelně splnil veškeré zákonné povinnosti. Zaměstnavatel pochopitelně musí zajistit projednání v dostatečném předstihu a takovou formou, aby zaměstnanec či jeho zástupci mohli včas fundovaně reagovat. I zde je na místě doporučení zaměstnavatelům podporovat ustanovení rad zaměstnanců. Je přeci praktické informovat a projednávat vše se třemi zástupci – funkcionáři než se třemi tisíci zaměstnanci. Je to rychlejší, snadnější a ekonomicky výhodnější. Je nutno zdůraznit, že se nejedná jen o mechanické předání informací. Předtím, než dojde k realizaci příslušného opatření zaměstnavatelem, mají zaměstnanci, resp. jejich zástupci, právo na dodatečné informace, vysvětlení či nové kolo jednání.
Rozsah záležitostí, které je nutno se zaměstnanci projednat stejně jako u informování, nyní také vychází především ze směrnic Evropského společenství a pro malé zaměstnavatele je poněkud omezen. Porušení stanovených povinností může být přestupkem nebo správním deliktem podle zákona č. 251/2005 Sb., o inspekci práce.
Taxativní výčet záležitostí, o kterých je zaměstnavatel povinen své zaměstnance či jejich zástupce informovat a které s nimi musí projednat, je výsledkem transpozice směrnice 2002/14/ES a 2009/38/ES. Především v kolektivních smlouvách lze okruh informací rozšířit s přihlédnutím ke specifickým podmínkám u jednotlivých zaměstnavatelů.
Ke změně malé rozsahem, ale velké významem došlo u stanovení povinnosti zaměstnavatele v odstavci 1 písm. c) informovat zaměstnance "o převažující činnosti zaměstnavatele označené kódem Klasifikace ekonomické činnosti". Tím by mělo být zabráněno kolizi se živnostenským zákonem, podle něhož by se mohl zaměstnavatel "ukrýt" pod neutrální živnost a nebylo by tak možné identifikovat, v kterém odvětví podniká a případně jaká…
Navíc získáte ZDARMA každý týden e-mailem:
A to vše bez reklam.
Registrace proběhla úspěšně. Přihlašovací údaje jsme Vám zaslali na e-mail.
Omlouváme se, ale registraci se nepodařilo založit. Zkuste prosím odeslat formulář později.