1.5.3
Další změny v pracovním právu od 1. 6. 2025
JUDr. Petr Bukovjan
NahoruOchrana zdraví a pracovnělékařské služby
Program podpory zdraví (§ 55a ZSZS)
Novela umožní zaměstnavatelům dobrovolně vytvářet a nabízet zaměstnancům soubor opatření s cílem umožnit vyšší využití nástrojů zdravotní prevence – tzv. program podpory zdraví. Pokud tak zaměstnavatel učiní, bude povinen v této záležitosti spolupracovat s osobami s prokazatelnou zkušeností v oblasti ochrany veřejného zdraví a nejméně jednou ročně zavedený program vyhodnocovat.
V návaznosti na výše zmíněnou právní úpravu Ministerstvo zdravotnictví ČR stanoví vyhláškou nástroje zdravotní prevence poskytované v rámci programu podpory zdraví, okruh osob, se kterými může zaměstnavatel spolupracovat při zajišťování programu podpory zdraví, a způsob vyhodnocování programu podpory zdraví. Novela této vyhlášky ovšem nebyla ještě přijata.
Vstupní lékařská prohlídka (§ 59 odst. 1 ZSZS)
Zaměstnavatel bude mít povinnost vyslat uchazeče o zaměstnání před vznikem pracovněprávního vztahu (pracovního poměru i dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr) na vstupní lékařskou prohlídku jen tehdy, má-li být tato osoba zařazena k práci, která patří dle kategorizace prací do kategorie druhé, druhé rizikové, třetí nebo čtvrté nebo je součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny prováděcí vyhláškou nebo jinými právními předpisy. V případě, že nepůjde o takovou práci (tj. práce v kategorii první bez dalších podmínek zdravotní způsobilosti), ke vstupní lékařské prohlídce nebude muset dojít, ledaže by její provedení vyžadoval zaměstnavatel nebo uchazeč o zaměstnání sám.
Ve vztahu k pracovnímu poměru půjde o rozvolnění právní úpravy. Naopak co do zaměstnání na základě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr bude právní úprava přísnější, protože vstupní lékařskou prohlídku nemusí nyní zaměstnavatel zajistit až na výjimky ani u tzv. dohodáře, který má konat práci ve druhé nerizikové kategorii.
Za tímto účelem změnový zákon stanoví, že osoba ucházející se o zaměstnání, byť se nepodrobila vstupní lékařské prohlídce, protože ji zákon ani zaměstnavatel nevyžadoval, se považuje za zdravotně způsobilou k výkonu práce, k níž má být zařazena, a to do té doby, není-li prokázán opak (např. bude vydán lékařský posudek z mimořádné lékařské prohlídky s jiným posudkovým závěrem).
S novou právní úpravou souvisí i přechodné ustanovení, dle kterého "pokud byla přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona předložena žádost o posouzení zdravotní způsobilosti k práci, dokončí se posouzení této žádosti podle zákona č. 373/2011 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.".
NahoruNovela nařízení vlády o jiných důležitých osobních překážkách v práci
Ačkoliv se očekávalo, že se tak stane již s účinností od 1. 1. 2025, teprve až v návaznosti na tzv. flexibilní novelu zákoníku práce a dalších právních předpisů se od 1. 6. 2025 změní též nařízení vlády č. 590/2006 Sb.(1.6.2025), kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci. Jeho novela byla vyhlášena ve Sbírce zákonů pod číslem 122/2025. Vedle terminologických nebo upřesňujících věcí obsahuje tato novela např. následující změny: