Nejčastější chyby při přijímacím řízení
4.8.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferHlavní důvod, proč organizace nebo jejich vedoucí nejsou schopni vybrat na určitá místa vhodné spolupracovníky, spočívá většinou v tom, že se při výběru dopouštějí určitých chyb. Chyby spojené s nevhodným výběrem spolupracovníků jsou přitom pro jakoukoli…
Získávání a výběr pracovníků
3.8.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferJedním z nejdůležitějších úkolů vedoucích je obklopit se výkonnými spolupracovníky, schopnými vzájemně úzce spolupracovat, a tak fungovat jako tým. I jinak schopný vedoucí, který není s to do svého okolí vybrat vhodné spolupracovníky (a tyto pracovníky si…
Diskriminace při náboru a výběru zaměstnanců
3.8.2015,
, Zdroj: Verlag DashöferDiskriminace při náboru a výběru, resp. přijímání zaměstnanců představuje jednu z nejčastějších forem pracovní diskriminace, které se organizace dopouštějí. Dochází k ní, jsou-li o uchazeči činěny předpoklady na základě určitých obecných charakteristik jeho…
90/2012 Sb., Zákon o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích), ve znění účinném k 19.7.2024
1.1.2012,
, Zdroj: Verlag Dashöfer125/2008 Sb., Zákon o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění účinném k 19.7.2024
1.1.2008,
, Zdroj: Verlag DashöferOrganizační zabezpečení personálního auditu
2.8.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferProvedení personálního auditu se neobejde bez vstřícného přístupu
				ze strany jeho účastníků. Předpokladem úspěšného manažerského auditu je proto
				jeho vhodná a včasná komunikace a profesionální provedení. Úspěšný personální a
				manažerský audit…
Metody personálního auditu
2.8.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferPodstatou metody personálního auditu je většinou kombinace
				metod individuálního a skupinového posouzení, zvolená tak, aby nejlépe
				odpovídala cílům auditu. Základem auditu je strukturované osobní či manažerské
				interview, na které může navazovat…
Závěry personálního auditu
2.8.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferZávěry personálního auditu se vztahují jak k jednotlivým osobám,
				tak k personálnímu (manažerskému) týmu jako celku. Individuální hodnocení
				jednotlivých osob…
Metody hodnocení
13.5.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferK hodnocení pracovníků lze použít více metod. Některé z nich jsou
				vhodnější k hodnocení výsledků práce, jiné se více zaměřují na pracovní chování
				nebo schopnosti a potenciál zaměstnanců. Různá jsou i kritéria, jejichž pomocí
				lze hodnotící metody…
Zavádění systému hodnocení výkonu
13.5.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferZavádění systému řízení a hodnocení výkonu zaměstnanců lze
				rozdělit do níže uvedených základních kroků. V jejich rámci je
				třeba:
Nejčastější chyby hodnocení
13.5.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferHodnocení výkonu zaměstnanců je často prováděno nesprávně.
				Zaměstnanci v důsledku toho nedostávají zpětnou vazbu potřebnou k tomu, aby
				svou práci vykonávali co nejlépe, a provedená hodnocení nemají odpovídající
				dopad na jejich výkon i motivaci.…
Příprava hodnocení
13.5.2006,
, Zdroj: Verlag DashöferPříprava na vlastní hodnocení (hodnotící rozhovor) je důležitá pro
				obě strany, pro hodnoceného i jeho hodnotitele. Ze strany hodnoceného by
				jejím cílem mělo…
Stabilizace přijatých zaměstnanců a význam psychologické smlouvy
11.11.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferRozhodující úloha při získávání i stabilizaci kvalitní pracovní
				síly bývá zpravidla přisuzována finančním nástrojům. Úlohou personalistů
				a liniových manažerů však není motivovat a stabilizovat pracovní sílu bez
				ohledu na finanční náklady, ale…
Průběh a nástroje adaptačního procesu
11.11.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferO adaptaci nových zaměstnanců hovoříme především tehdy, je-li
				tento proces formalizován a řízen zpravidla přímým nadřízeným nebo personálním
				úsekem…
Strukturované a méně formalizované programy adaptace
11.11.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferPro firmy přijímající větší počet zaměstnanců najednou (v případě
				mezinárodních firem může jít i o zaměstnance přijímané do společnosti v různých
				zemích) je zpravidla výhodné vytvořit v rámci adaptace strukturovaný program
				orientačního tréninku,…
Nejčastější problémy odměňování
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferPersonalisté rozhodující o systémech odměňování jsou vystaveni
				řadě otázek, názorů a doporučení.
Kafetéria systém
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferVe snaze zpružnit systém zaměstnaneckých výhod (přizpůsobit jejich
				poskytování potřebám jednotlivých zaměstnanců, a tak zvýšit jeho efektivitu)
				může organizace přistoupit k tvorbě tzv. kafetéria systému (doslova
				bufetového systému) zaměstnaneckých…
Etika motivace: motivace versus manipulace
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferSnaha motivovat zaměstnance k chování, jež organizace vyžaduje,
				 přerůstá občas v tendenci se zaměstnanci manipulovat. Jako nástroj mající
				 ovlivnit chování zaměstnanců má však manipulace zpravidla omezenou účinnost a
				 velmi často se obrací proti…
Teorie pracovní motivace
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferMotivací pracovníků chápeme vysvětlení a pochopení příčin
				 lidského chování v pracovním prostředí a jeho usměrňování odpovídající zájmům
				 …
Péče o zaměstnance
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferSoučástí zaměstnaneckých výhod je péče o pracovníky
				prováděná s cílem ochrany a pomoci zaměstnancům a tvorby příznivého pracovního
				prostředí. Z pohledu organizace tvoří jeden z nástrojů získávání, stabilizace,
				motivace a spokojenosti…
Motivace zaměstnanců
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferSkutečností je, že lidé zpravidla nepracují pouze pro peníze.
				Peníze hrají důležitou úlohu při volbě zaměstnání, každodenní výkon, který lidé
				v práci podávají, však většinou přímo nesouvisí jen s výší platu, ale i se
				zajímavostí práce či zábavou,…
Nejčastější formy výkonového odměňování
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferMzdy používané v praxi mají nejčastěji podobu smíšených mezd
				kombinujících jejich základní, resp. pevnou formu (časovou, nejčastěji
				hodinovou nebo měsíční mzdu) a formu výkonovou či pobídkovou. Výkonová
				forma mzdy (individuální, skupinová nebo…
Celkové odměňování
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferArial CEReakcí na potřebu vyšší individuální pružnosti systému
				odměňování a poskytování zaměstnaneckých výhod i snahy o jeho vyšší
				transparenci může být i koncepce tzv. totálního či celkového odměňování,
				používaná zatím především v zahraničí.…
Druhy mezd a mzdová struktura firmy
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferMzda poskytovaná organizací zaměstnancům jako smluvní kompenzace za
			 práci vykonanou v pracovním poměru závisí na povaze pracovního místa, výkonu
			 pracovníka, produktivitě organizace, pracovních podmínkách, situaci na trhu
			 práce, platných zákonech i…
Motivace pracovníků a personální řízení
21.2.2005,
, Zdroj: Verlag DashöferMotivace pracovníků je významným tématem personálního řízení
				 promítajícím se do řady oblastí a nástrojů řízení lidských zdrojů. Patří k nim
				 především rozšiřování a obohacování práce, stanovení osobních cílů zaměstnanců
				 a hodnocení jejich výkonu…
Plánování rozvoje lidských zdrojů
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferObsahem plánování rozvoje lidských zdrojů je stanovení obsahu
			 (cíle) vzdělávání, vycházející z identifikace vzdělávacích potřeb, resp. odhadu
			 budoucích nároků firmy na schopnosti zaměstnanců, okruhu osob, na které se
			 rozvoj zaměří, stanovení forem…
Kritéria organizační kultury
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferK poznání firemní kultury slouží řada kritérií. Patří k nim
				především:
Mezinárodní projevy organizační kultury
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferS rostoucí mezinárodní mobilitou manažerů i zaměstnanců se v
				podnikové praxi stává stále běžnější spolupráce s osobami z různých národních
				kultur. Tato spolupráce může přinášet řadu nových podnětů a osobních obohacení,
				může se však stávat i zdrojem…
Identifikace potřeby vzdělávání
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferStanovení vzdělávacích potřeb se vztahuje k organizaci jako
			 celku, k jejím jednotlivým úsekům či pracovním pozicím a k jednotlivým
			 pracovníkům. Vychází z firemní strategie (klíčových faktorů úspěšnosti a
			 konkurenceschopnosti organizace a jejich…
Základní funkce personálního řízení
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferFunkce, které personální management ve firmě vykonává, lze vzhledem
			 k jejich cílům, odborným předpokladům a vzájemným synergiím při jejich
			 provádění rozdělit do sedmi základních, vzájemně však provázaných oblastí.
			 Patří k…
Další personální funkce
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferVedle základních personálních funkcí mohou být do sféry personálního
			 úseku zahrnuty i některé další funkce, a to v závislosti na významu a úloze,
			 kterou ve firmě sehrávají. Příkladem je vnitrofiremní komunikace, jejíž
			 zařazení k personálně řídicím…
Organizace personálního útvaru
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferVe větších firmách může být výše uvedená funkcionální struktura
			 personálního útvaru doplněna strukturou orientovanou zákaznicky, a to
			 podle hlavních firemních oblastí. Univerzálně zaměření personalisté této
			 skupiny mohou lépe proniknout do podstaty…
Faktory organizační kultury
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferK hlavním předpokladům či faktorům úspěšné firemní kultury patří
				hodnoty a normy podporující:
Nejčastější chyby při rozvoji a tréninku zaměstnanců
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferNa školení a tréninky zaměstnanců věnují firmy často značné částky,
			 jejich efektivnost je však mnohdy problematická. Zkušenosti ukazují, že
			 účinnost školení a tréninků lze v řadě případů podstatně zvýšit,
			 vyvarujeme-li se některých častých chyb, ke…
ORGANIZAČNÍ KULTURA
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferOrganizační či firemní kulturu tvoří soubor jejích zvyklostí a
			 tradic, hodnot a norem, projevující se v charakteristických formách chování
			 firemních zaměstnanců. Vytváří hodnotový rámec, který do značné míry určuje,
			 vede a motivuje chování lidí při…
Hodnocení vzdělávání
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferHodnocení vzdělávání slouží k ověření účinnosti vzdělávání
			 (vzdělávací akce) a podpoře této účinnosti do budoucna.
Tvorba organizační kultury
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferFormování úspěšné firemní kultury je komplikováno skutečností, že
				vytyčení cílů i formulace nástrojů vedoucích k jejímu dosažení vyžaduje
				schopnost určitého nadhledu nad stávajícím stylem řízení organizace. Získání
				nadhledu však většinou není…
Metody vzdělávání
18.11.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferMetody používané k rozvoji zaměstnanců se liší svým určením
			 (použitelností z hlediska cíle vzdělávání a jednotlivých kategorií pracovníků)
			 i svou efektivitou. Rozdělovány jsou na metody vzdělávání na pracovišti či při
			 výkonu („on the job“) a mimo…
Plán pracovních míst
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferCílem plánování počtu pracovníků (personálních kapacit firmy) je
			 formulovat stávající a budoucí požadavky organizace a jejích jednotlivých
			 útvarů na pracovní místa odpovídající efektivnímu plnění organizačních cílů a
			 úkolů. Jeho součástí je i…
Popisy pracovních míst
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferSoučástí tvorby pracovních míst je formalizace jejich základních
			 charakteristik – cílů a výkonových kritérií, odpovídajících pravomocí a
			 hlavních úkolů či povinností – zachycená v popisu pracovního pozice. Popisy
			 pracovních míst není zpravidla účelné…
Funkce a organizace personálního řízení ve firmě
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferŘízení lidských zdrojů se v posledních letech nejen u nás, ale i ve
		 světě rychle mění a rozvíjí. Jeho cílem a obsahem již není jen výkon podpůrných
		 administrativních funkcí, ale i řady činností, jež na základě porozumění
		 podnikovým procesům zvyšují…
Získávání, výběr a přijímání pracovníků
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferSprávný výběr zaměstnanců patří k nejdůležitějším součástem
		 personálního řízení.
Zaměstnanecké výhody
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferZaměstnanecké výhody či benefity zaměstnanec získává z titulu
			 svého zaměstnaneckého poměru k organizaci, obvykle bez vztahu k výkonu, v
			 některých případech s přihlédnutím k postavení v organizaci a délce pracovního
			 poměru; slouží především k…
Výkonové odměňování
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferVýkonové odměňování využívá pohyblivé (pobídkové) složky mzdy
			 (platu) závislé na objektivně měřitelném výkonu, ať již zaměstnance, skupiny,
			 nebo celé firmy. Je zaváděno ve snaze posílit individuální a skupinovou
			 výkonnost, podpořit identifikaci…
Odměňování a motivace zaměstnanců
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferOdměňování pracovníků slouží ke kompenzaci pracovního úsilí
		 zaměstnanců a jejich motivaci. K základním otázkám odměňování pracovníků patří
		 stanovení úrovně mezd a platů v souladu s požadavky trhu, vytvoření vnitřní
		 struktury platů a mezd (mzdových…
Plánování pracovníků a popisy pracovních míst
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferŘízení a hodnocení výkonu zaměstnanců a personální audit
28.6.2004,
, Zdroj: Verlag DashöferJedním z nejvýraznějších úkolů řízení lidských zdrojů v posledních
		 letech je posílit výkonnost organizace. Nástrojem k jeho dosažení je koncepce
		 řízení výkonu pracovníků, případně provádění personálního či manažerského
		 …