dnes je 4.5.2024

Input:

Zákon o dětské skupině z pohledu daňového

20.11.2014, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

1.3
Zákon o dětské skupině z pohledu daňového

JUDr. Ing. Dana Trezziová

Schválený zákon o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů (dále "zákon o dětské skupině") mimo jiné novelizoval i zákon o daních z příjmů s cílem poskytnout daňové zvýhodnění péči o předškolní děti ve specializovaných zařízeních. Novela zákona o daních z příjmů v podstatě s okamžitou platností umožňuje využití navrhovaných daňových výhod, kterými jsou zejména:

  1. možnost uplatnit náklady na provoz vlastního zařízení nebo náklady ve formě příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku zajišťovaného jinými subjekty pro děti vlastních zaměstnanců jako uznatelné pro účely daně z příjmů,
  2. zavedení slevy pro poplatníka daně z příjmů fyzických osob za umístění dítěte v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona za zákonem specifikovaných podmínek do maximální výše minimální mzdy za každé vyživované dítě.

ZAŘÍZENÍ PÉČE O DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

Novela zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále "ZDP") obsahuje formulační změnu v § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, dle které dochází k nahrazení pojmu "předškolní zařízení" novým pojmem "zařízení péče o děti předškolního věku". Není zcela jednoznačné, zda nový pojem "zařízení péče o děti předškolního věku" je širší pojem než "předškolní zařízení", přestože znění nového § 35bb ZDP by tomu nasvědčovalo. Ustanovení § 35bb ZDP upravuje slevu za umístění dítěte "v zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona". Formulační změna však nic nemění na skutečnosti, že i nadále se osvobozují příjmy ze závislé činnosti zaměstnance obdržené jako nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem zaměstnancům z FKSP, ze sociálního fondu, ze zisku po jeho zdanění anebo na vrub daňově neuznatelných nákladů poskytovaných ve formě možnosti používat zařízení péče o děti předškolního věku a vzdělávacích zařízení zaměstnanci a jejich rodinnými příslušníky (§ 6 odst. 9 písm. d) ZDP).

Dosud ZDP používal ne zcela šťastně pojmy předškolní a vzdělávací zařízení, jejichž obsah byl vymezen výkladem ZDP obsaženém v Pokynu GFŘ D-6. Pokyn za vzdělávací zařízení považuje mateřskou školku zapsanou do školského rejstříku podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). V Pokynu D-6 se dále uvádí, že mateřská škola nezapsaná do školského rejstříku podle školského zákona je pro účely ZDP posuzována jako předškolní zařízení. Pod tuto definici předškolních zařízení by tedy měly spadat nově i dětské skupiny. Lze se tedy domnívat, že nový pojem zařízení péče o děti předškolního věku zahrnuje mateřské školky zapsané do školského rejstříku i jiná předškolní zařízení včetně dětské skupiny.

ROZŠÍŘENÁ DAŇOVÁ UZNATELNOST NÁKLADŮ NA PÉČI O DĚTI PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU

Do přijetí novely ZDP v zákoně o dětské skupině byla daňová uznatelnost nákladů na péči o děti předškolního věku v podstatě nepřípustná. Obecně ve smyslu § 25 odst. 1 písm. h) ZDP byla nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem ve formě možnosti používat vzdělávací a předškolní zařízení považována za daňově neuznatelný náklad. Na straně zaměstnance pak dle ustanovení § 6 odst. 9 písm. d) ZDP pak nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci z FKSP, ze sociálního fondu, ze zisku po zdanění či z daňově neuznatelných nákladů ve formě možnosti používat vzdělávací a předškolní zařízení byla osvobozena od daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a nezahrnovala se do základu pro pojistné na veřejnoprávní pojištění.

Jedinou výjimku z výše uvedené úpravy představovaly podnikové mateřské školky zapsané ve školském rejstříku, které byly považovány za vzdělávací zařízení. Ve smyslu Pokynu GFŘ D-6 jako vzdělávací zařízení sloužící ke vzdělávání vlastních pracovníků (mezi které byly zřejmě zahrnovány předškolní děti vlastních pracovníků) pak náklady na jejich provoz bylo možné uplatnit jako daňové podle § 24 odst. 2 písm. j) bod 3. ZDP. Potvrzení možnosti použití tohoto výkladu lze nalézt i v důvodové zprávě k novele ZDP obsažené v návrhu zákona o dětské skupině. V případě, že zaměstnavatel hradil provoz vlastní mateřské školky zapsané ve školském rejstříku ze svých daňově uznatelných nákladů, představovalo umístění dítěte zaměstnance v této školce pro zaměstnance zdanitelný příjem, který podléhal pojistnému na veřejnoprávní pojištění.

Změnou ZDP obsaženou v zákoně o dětské skupině bylo do § 24 odst. 2 ZDP doplněno nové písm. zw), které zavádí možnost zahrnout do daňově uznatelných nákladů i náklady v podobě:

  • - výdaje na provoz vlastního zařízení péče o děti předškolního věku, nebo
  • - příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku zajišťovaný jinými subjekty pro děti vlastních zaměstnanců.

Současně novela zrušila daňovou neuznatelnost nepeněžních plnění poskytovaných zaměstnavatelem ve formě možnosti používat předškolní zařízení v § 25 odst. 1 písm. h) ZDP, resp. ztráty ve vlastních zařízeních péče o děti předškolního věku zaměstnavatele (změna v § 25 odst. 1 písm. k) ZDP).

Nově tedy zaměstnavatel může uplatnit náklady na provoz vlastního zařízení či náklady ve formě příspěvku na provoz zařízení péče o děti předškolního věku zajišťovaný třetími

Nahrávám...
Nahrávám...