dnes je 5.5.2024

Input:

Doručování písemností v pracovněprávních vztazích

24.11.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

2.2.5.3 Doručování písemností v pracovněprávních vztazích

doc. JUDr. Margerita Vysokajová, CSc.

Zákoník práce klade na doručení určitých dokumentů zvláštní důraz a skutečnost, že písemnost nebyla řádně doručena, postihuje sankcí neplatnosti (např. odvolání či vzdání se vedoucího pracovního místa) nebo dokonce zdánlivosti v případě jednostranných právních jednání směřujících k rozvázání pracovního poměru se zaměstnancem, kdy nedodržení přísných pravidel jejich doručování prostřednictvím provozovatele poštovních služeb bylo posuzováno jako vada spočívající v nedodržení písemné formy.

Doručování písemností zaměstnanci

Právní úprava doručování písemností v pracovněprávních vztazích je speciální (tj. má přednost před obecnou úpravou občanského zákoníku) a představuje jeden z institutů v rámci ochranné funkce pracovního práva. Písemnosti týkající se vzniku, změn a skončení pracovního poměru nebo vztahů založených dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr, odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance, mzdový nebo platový výměr a záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného pojištěnce musí být doručeny zaměstnanci do vlastních rukou (§ 334 ZP).

Právní úprava do 29. 7. 2020

Podle předchozí právní úpravy doručování písemností zaměstnavatelem zaměstnanci (§ 334 až 336 ZP) byl zaměstnavatel povinen doručovat písemnosti určené do vlastních rukou zaměstnance přednostně osobně na pracovišti, v bytě zaměstnance nebo kdekoliv bude zastižen nebo prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací.

Využívání elektronických prostředků doručování písemností zaměstnanci bylo i nadále možné pouze za podmínky, že zaměstnanec k takovému způsobu doručování dal předem písemný souhlas a poskytl zaměstnavateli elektronickou adresu. Takto doručovaná písemnost musela být podepsána uznávaným elektronickým podpisem zaměstnavatele a byla doručena dnem, kdy její převzetí potvrdil zaměstnanec zaměstnavateli datovou zprávou podepsanou svým uznávaným elektronickým podpisem. Teprve v případě, že nebylo možné doručit zaměstnanci písemnost žádným z uvedených způsobů, přičemž bylo nutno při osobním doručování přesně dodržet stanovený postup, mohl zaměstnavatel doručit písemnost prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, a to na poslední známou adresu zaměstnance, o níž se (jakkoliv) dozvěděl.

Právní úprava od 30. 7. 2020

Vzhledem k praktickým problémům, které vznikaly v souvislosti s požadavkem, aby zaměstnavatel nejprve prokázal, že písemnost nebylo možné doručit zaměstnanci osobně do vlastních rukou na pracovišti, v jeho bytě nebo kdekoliv bude zastižen či prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací, se na základě novely s účinností od 30. 7. 2020 dřívější úprava změnila. Podle nově stanovených pravidel zaměstnavatel sice primárně doručuje písemnost zaměstnanci do vlastních rukou na pracovišti, ale není-li to možné, může ji pak doručit do vlastních rukou zaměstnanci jedním ze způsobů uvedených ve výčtu. Jde o rovnocenné způsoby doručení, u nichž už není pevně stanoveno pořadí jejich využití. Zaměstnavatel tak může doručit písemnost zaměstnanci:

  1. osobně na jiném místě, kde bude zaměstnanec zastižen,
  2. prostřednictvím provozovatele poštovních služeb,
  3. prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací,
  4. prostřednictvím datové schránky.

Doručování do datové schránky

Doručování prostřednictvím datové schránky (§ 335a ZP) je dalším způsobem elektronického doručování písemností zaměstnavatelem zaměstnanci, který novela zákoníku práce přináší. Předpokladem možnosti jeho využití je písemný souhlas zaměstnance. Převzetí písemnosti není nutné ze strany zaměstnance potvrzovat a je doručena dnem přihlášení zaměstnance do datové schránky. Jestliže se zaměstnanec nepřihlásí do datové schránky do 10 dnů ode dne dodání písemnosti, považuje se písemnost za doručenou posledním dnem této lhůty (fikce doručení). Tento způsob doručování je sice výhodný především pro zaměstnavatele, ale vzhledem k malému počtu datových schránek zřízených pro nepodnikající fyzické osoby nebude zřejmě v současné době častěji využíván.

Doručování poštou

Novela zákoníku práce přináší také určité zjednodušení v úpravě doručování písemností zaměstnavatele zaměstnanci prostřednictvím provozovatele poštovních služeb. V první řadě se mění pravidlo, že "písemnost zasílá zaměstnavatel na poslední adresu zaměstnance, která je mu známa". Podle novelizovaného znění zaměstnavatel doručuje písemnost zaměstnanci prostřednictvím provozovatele poštovních služeb na adresu, kterou mu zaměstnanec písemně sdělil. Zaměstnanec sám je tedy také povinnou osobou, která bude písemně nahlašovat správné a aktuální údaje a ponese tak určitou míru odpovědnosti za řádné doručení písemnosti.

Sítě nebo služby elektronické komunikace

Zaměstnavatel může písemnost doručit prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací výlučně tehdy, jestliže zaměstnanec s tímto způsobem

Nahrávám...
Nahrávám...