dnes je 18.4.2024

Input:

Jak na LinkedIn?

19.2.2020, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 10 minut

2020.04.03
Jak na LinkedIn?

Ing. Ondřej Hajský

ÚVOD

Uvádí se, že v České republice má profil na síti LinkedIn více než 1,5 milionu uživatelů. Neznamená to však, že by každý z nich hledal nové zaměstnání. V tomto duchu si musíme počínat při našich aktivitách. Druhou věcí je frekvence návštěv uživatelů této sítě, která se diametrálně liší od Facebooku. Toto je důležité si uvědomit. Pokud nemáte širokou síť kontaktů a nepřispíváte pravidelně zajímavým obsahem, bude nutné počítat s tím, že efekt se dostaví až po čase. Nicméně fakt, že LinkedIn využívá stále více specialistů či manažerů pro změnu práce, nás nutí věnovat této síti mnohem větší pozornost než dříve.

V současnosti stále existují rozdíly mezi velkými městy (primárně Prahou) a regiony. V Praze je využívání LinkedIn v některých oborech naprostou nutností. V regionech je situace na trhu trochu jiná – míra aktivního využívání LinkedIn je nižší. A právě v tom může být konkurenční výhodou se do jeho využívání vrhnout.

PLATIT ČI NEPLATIT?

Jednou z častých otázek bývá, zda se vyplatí investovat peníze do placeného profilu. Cena recruiterského účtu se pohybuje kolem 100 Eur měsíčně. Výhody oproti klasickému účtu zdarma skýtá především v neomezeném vyhledávání napříč celou sítí uživatelů, možnosti psát tzv. InMaily či pokročilejších nástrojích na vyhledávání a řízení náborových projektů.

Pokud však uživatel není recruiter na plný úvazek a jedná se spíše o doplňkový zdroj kandidátů, stačí většinou základní verze zdarma. LinkedIn nabízí i možnost jednoho měsíce na zkoušku, takže můžete porovnat výhody a nevýhody v souvislosti s vašimi potřebami.

PEVNÉ ZÁKLADY – JAK PŮSOBIT DŮVĚRYHODNĚ

Osobní profil

Více než na jiných sítích bychom se zde měli zaměřit na důvěru. Chceme budit důvěru u kandidátů, které budeme žádat o propojení. Proto musí být náš osobní profil detailně vyplněn, aby druhá strana chápala, jaká je naše role ve firmě a co může očekávat. Doplněním fotografie zvýšíme pravděpodobnost navštívení našeho profilu až 21krát! Je vhodné také doplnit profil "bannerem" - ať už s firemním motivem nebo fotografií, která bude smysluplně dokreslovat náš profil.

Nezapomeňme také na naši praxi a vzdělání – druhá strana má pak mnohem lepší představu, s kým jedná. Důležitá jsou i doporučení na Vaši osobu. Vynechat můžeme doporučení od kolegů, která bývají vnímána jako reference "na objednávku". Skvělá budou doporučení od lidí, kterým jste pomohli udělat další kariérní krok. A určitě se najde spokojený zákazník či dodavatel, který vám jej rád napíše.

Nebojte se být i neformálnější. Primárně jde o to, aby profil a jeho prezentace odpovídala skutečně tomu, jací jste. Soulad mezi virtuální vizitkou a následnou realitou při setkání kandidáti určitě ocení. Díky tomu bude Váš profil také působit opravdově a získáte vyšší úspěšnost při propojování s jinými lidmi v síti.

Firemní stránka

Ta by pak měla představovat "výkladní skříň" Vaší firmy a lze tady sdílet firemní obsah (od fotek z dne otevřených dveří až po představení produktů). Určitě stojí za to si na počátku práce se stránkou říci, co je jejím cílem. Má zvýšit důvěru klientů a pomoci rozvíjet naši obchodní spolupráci? Nebo ji chceme primárně cílit na potenciální zaměstnance a do naší společnosti je přilákat?

Pokud jde o druhou situaci, pak bývá přínosné ukazovat život ve firmě a kolegy. Ideálně v nestrojených situacích. Když oslovujete technicky zaměřené kandidáty, pak určitě i témata, která jim budou z Vaší branže blízká. Tip: zeptejte se kolegů na stejných pozicích u Vás ve firmě, jaký obsah technického charakteru by se jim na stránkách líbil a zaujal je. Určitě vás mnohým inspirují a komunikace na stránkách bude efektivnější.

TVORBA SÍTĚ A OBSAHU

Co bylo dříve? Vejce nebo slepice? Podobně je tomu s tvorbou sítě a sdílením obsahu. Jakmile se Vám obě dvě tyto oblasti podaří zahrnout do kontinuální práce s LinkedIn, máte vyhráno. Ale čím se zabývat dříve? Vybudovat silnou síť kontaktů a té poté předkládat přínosné informace, nebo hodnotným obsahem přilákat odpovídající cílovou skupinu? Obojí je nutné dělat zároveň, protože se to vhodně doplňuje a funguje zde synergie.

VYHLEDÁVÁNÍ PROFILŮ

Na této síti můžeme poměrně jednoduše identifikovat člověka s potřebnými zkušenostmi pomocí klíčových slov. Způsobů existuje mnoho. Od jednoduchého využití vyhledávacího pole v horní liště aplikace po tvorbu složitých řetězců, které dokážou pokrýt všechna možná synonyma našeho hledaného výrazu.

Aby bylo vysvětlení praktičtější, uvedeme si jej na příkladu. Budeme hledat vhodné kandidáty na pozici účetní v Plzni.

Jednoduché hledání v prostředí LinkedIn

Do pole pro vyhledávání zadáme účetní a dáme vyhledat. Rozšíří se nám možnosti filtrů, kde vybereme Lidé. Pak se nám již nabízí možnost lokality, kde vybereme odpovídající místo. Důležité je si uvědomit, že ČR je v prostředí LinkedIn rozdělena do okresů. Takže v našem případě vybereme Plzeň – město a můžete rozšířit počet výsledků i o Plzeň – jih či další okresy v okolí.

Boolean search – složitější řetězce a více výsledků

LinkedIn podporuje vyhledávání pomocí tzv. Boolean operátorů, podobně jako při vyhledávání na Google. Díky tomu jsme schopni pokrýt větší množství profilů nebo získat přesnější výsledky hledání. Ne všichni uživatelé používají stejnou terminologii, názvy pozic či firem. Některé profily dokonce v názvu pozic obsahují překlepy či chyby. Klíčem bývá rešerše ohledně synonym k dané pozici, které poté vhodně spojíte pomocí níže uvedených operátorů:

AND – účetní AND Pohoda

  • - vyhledá profily, kde se vyskytuje slovo účetní a slovo Pohoda současně

OR – účetní OR accountant

  • - vyhledá profily, kde se vyskytuje slovo účetní a slovo accountant (tímto způsobem do výsledků zahrneme další uživatele, kteří mají profil vyplněný v AJ)

( ) – (účetní OR accountant) AND pohoda

  • - závorky udávají v řetězci priority. V tomto případě bude výsledkem souhrn profilů jako výše, navíc upřesněný na uživatele, kteří uvedli znalost SW Pohoda

"" – "mzdová účetní" OR "payroll accountant"

  • - uvozovky umožňují hledat přesný text

NOT – ("mzdová účetní" OR "payroll accountant") NOT (director OR ředitel)

  • - operátorem NOT vyloučíme z výsledků profily, které obsahují za ním následující výraz. V tomto případě z výsledků vyloučíme profily těch uživatelů, kteří již budou pravděpodobně zastávat seniorské role a účetními byli v minulosti

Prohledání LinkedIn z externích aplikací

Pokud se vyhledávání v prostředí LinkedIn používá častěji, aplikace po určité četnosti

Nahrávám...
Nahrávám...