dnes je 18.4.2024

Input:

Etika motivace: motivace versus manipulace

21.2.2005, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 6 minut

12.5.5.3 Etika motivace: motivace versus manipulace

Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.

Snaha motivovat zaměstnance k chování, jež organizace vyžaduje, přerůstá občas v tendenci se zaměstnanci manipulovat. Jako nástroj mající ovlivnit chování zaměstnanců má však manipulace zpravidla omezenou účinnost a velmi často se obrací proti těm, kteří její metody využívají.

Manipulace

Manipulace patří ke každodenním jevům. Hovořit o ní lze nejen tam, kde osoby, snažící se ostatní získat pro své cíle, úmyslně klamou, ale i tehdy, kdy se od osob, zpravidla v rozporu s vlastními zájmy, požaduje, aby vykonaly nebo nevykonaly určitou činnost, případně aby přijaly nebo nepřijaly určitý názor, a kde tento požadavek není v rámci komunikace formulován zcela otevřeně. V organizační praxi dochází při manipulaci se zaměstnanci zpravidla k tomu, že uspokojování skutečných potřeb pracovníků je nahrazováno uspokojováním potřeb zástupných či působením na emoce. Opakem manipulace je otevřená komunikace a jasné vyjádření osobních či organizačních cílů a požadavků.

Linie, jež odděluje motivaci zaměstnanců od jejich manipulace, je často velmi tenká. Manipulace má totiž vedle svých otevřených podob mnohdy i jemnější formy, kterých si organizace či manažeři, již se k nim uchylují, nemusejí vždy plně uvědomovat. Častým důvodem vedoucím k použití Problém manipulace

manipulativních metod je přesvědčení, že určitých cílů lze dosáhnout lépe, pokud se podaří je před ostatními skrýt či nedat plně najevo.

Manipulace se zaměstnanci je etický problém, její důsledky jsou však většinou širší. Krátkodobé výhody, jež může manipulace přinášet, se totiž pro organizaci zpravidla poměrně rychle mění v dlouhodobé nevýhody. Manipulace, která většinou nezůstává dlouho skryta, postupně ztrácí svou účinnost, zhoršuje mezilidské vztahy na pracovišti a vede ke ztrátě důvěryhodnosti osoby nebo organizace, která se manipulace dopouští.

Manipulace prostřednictvím komunikace

Manipulace se v praxi opírá o řadu nástrojů a specifických forem komunikace, jednoduchých i složitějších, vědomých i částečně neuvědomělých. Prvým předpokladem pro její odstranění – ze strany manipulovaných i manipulujících – je umět manipulaci rozpoznat.

Emocionální apely

Ke skupině relativně jednoduchých nástrojů manipulace patří metody používané v rámci komunikace. Často jde přitom o přesvědčování či přemlouvání, snažící se na druhou stranu apelovat emocionálně. Hlavní podoby těchto apelů lze shrnout do následujících typů:

  1. Apel na svědomí ("Už jsme toho pro vás tolik udělali“)
  2. Příslib odměny či reciprocity ("Když toto uděláte pro nás, uděláme my toto pro vás“)
  3. Pohrůžka důsledky ("Nevyjdete-li nám vstříc, budeme muset...“)
  4. Diskriminace ("Naše cíle jsou daleko důležitější než vaše“)
  5. Využívání principu nápodoby či sklonu k sounáležitosti ("Každý musí něco vykonat pro společný cíl“)
  6. Odvolání se na domnělé experty a autority ("Zahraniční odborníci zjistili, že v dobře fungujících vztazích musí každý občas něco udělat pro ostatní“)
  7. Odvolání se na předchozí vyjádření či rozhodnutí dané osoby ("Tento názor jste již v minulosti podpořil“)
  8. Apel na rozum ("Zvažte to logicky“)
  9. Časový tlak ("Teď není čas k diskusi, musíme rychle jednat“)

Manipulace opírající se emocionální apely může být krátkodobě úspěšná (a její různé podoby jsou proto často s úspěchem používány v oblasti prodeje), není však zpravidla základem pro dlouhodobější motivaci ovlivňující chování pracovníků.

Zabránění rozhovoru

Poněkud složitější formu manipulace odehrávající se prostřednictvím osobní komunikace představují vyjádření, jejichž cílem je zabránit rozhovoru nebo diskusi na určité téma či tento rozhovor rychle ukončit. Příkladů podobných výroků je řada: "To nemůže nikdy fungovat“, "O tom se nemusíme vůbec bavit“, "K čemu změny? Vše funguje v pořádku“, "Máte s tím vůbec zkušenosti?“, "V tom jsme všichni zajedno“, "Tento systém se osvědčil“, "To už tady bylo“, "Vy také všemu věříte“, "Zabýval jste se tím vůbec někdy?“ apod.

Přerušení manipulativních rozhovorů

Výroky tohoto typu znemožňují smysluplnou komunikaci. Obranou proti této podobě manipulace může být přerušit rozhovor a na použití vět tohoto typu upozornit. Dobrou možností může být i dohoda o pravidlech komunikace, která stanoví, že podobné nástroje nebudou ve vzájemné spolupráci používány. Variantou může být upozornit na výroky tohoto typu před začátkem diskuse – například tak, že jejich nejčastější formy shromáždíme a účastníky diskuse s nimi seznámíme.

Manipulace prostřednictvím politických taktik

Druhá a poněkud složitější skupina metod manipulace v organizacích je spojena se zapojením určitých " politických“ metod. Jejich použití může být omezeno na jednotlivé osoby nebo jejich skupiny, může však patřit i k relativně trvalým kulturním rysům organizace. K nejdůležitějším politickým technikám manipulace v organizaci patří nakládání s informacemi, využívání nepřímých a neformálních

Nahrávám...
Nahrávám...