12.5.5.3 Etika motivace: motivace versus manipulace
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Snaha motivovat zaměstnance k chování, jež organizace vyžaduje,
přerůstá občas v tendenci se zaměstnanci manipulovat. Jako nástroj mající
ovlivnit chování zaměstnanců má však manipulace zpravidla omezenou účinnost a
velmi často se obrací proti těm, kteří její metody využívají.
Manipulace patří ke každodenním jevům. Hovořit o ní lze
nejen tam, kde osoby, snažící se ostatní získat pro své cíle, úmyslně klamou,
ale i tehdy, kdy se od osob, zpravidla v rozporu s vlastními zájmy, požaduje,
aby vykonaly nebo nevykonaly určitou činnost, případně aby přijaly nebo
nepřijaly určitý názor, a kde tento požadavek není v rámci komunikace
formulován zcela otevřeně. V organizační praxi dochází při manipulaci se
zaměstnanci zpravidla k tomu, že uspokojování skutečných potřeb pracovníků je
nahrazováno uspokojováním potřeb zástupných či působením na emoce. Opakem
manipulace je otevřená komunikace a jasné vyjádření osobních či organizačních
cílů a požadavků.
Linie, jež odděluje motivaci zaměstnanců od jejich
manipulace, je často velmi tenká. Manipulace má totiž vedle svých otevřených
podob mnohdy i jemnější formy, kterých si organizace či manažeři, již se k nim
uchylují, nemusejí vždy plně uvědomovat. Častým důvodem vedoucím k použití
Problém manipulace
manipulativních metod je přesvědčení, že určitých cílů lze
dosáhnout lépe, pokud se podaří je před ostatními skrýt či nedat plně
najevo.
Manipulace se zaměstnanci je etický problém, její důsledky jsou
však většinou širší. Krátkodobé výhody, jež může manipulace přinášet, se totiž
pro organizaci zpravidla poměrně rychle mění v dlouhodobé nevýhody. Manipulace,
která většinou nezůstává dlouho skryta, postupně ztrácí svou účinnost, zhoršuje
mezilidské vztahy na pracovišti a vede ke ztrátě důvěryhodnosti osoby nebo
organizace, která se manipulace dopouští.
Manipulace prostřednictvím komunikace
Manipulace se v praxi opírá o řadu nástrojů a specifických forem
komunikace, jednoduchých i složitějších, vědomých i částečně neuvědomělých.
Prvým předpokladem pro její odstranění – ze strany manipulovaných i
manipulujících – je umět manipulaci rozpoznat.
Ke skupině relativně jednoduchých nástrojů manipulace patří metody používané v rámci komunikace. Často jde přitom o přesvědčování či
přemlouvání, snažící se na druhou stranu apelovat emocionálně. Hlavní podoby
těchto apelů lze shrnout do následujících typů:
- Apel na svědomí ("Už jsme toho pro vás tolik udělali“)
- Příslib odměny či reciprocity ("Když toto uděláte pro nás,
uděláme my toto pro vás“)
- Pohrůžka důsledky ("Nevyjdete-li nám vstříc, budeme
muset...“)
- Diskriminace ("Naše cíle jsou daleko důležitější než
vaše“)
- Využívání principu nápodoby či sklonu k sounáležitosti
("Každý musí něco vykonat pro společný cíl“)
- Odvolání se na domnělé experty a autority ("Zahraniční
odborníci zjistili, že v dobře fungujících vztazích musí každý občas něco
udělat pro ostatní“)
- Odvolání se na předchozí vyjádření či rozhodnutí dané osoby
("Tento názor jste již v minulosti podpořil“)
- Apel na rozum ("Zvažte to logicky“)
- Časový tlak ("Teď není čas k diskusi, musíme rychle
jednat“)
Manipulace opírající se emocionální apely může být krátkodobě
úspěšná (a její různé podoby jsou proto často s úspěchem používány v oblasti
prodeje), není však zpravidla základem pro dlouhodobější motivaci ovlivňující
chování pracovníků.
Nahoru Zabránění rozhovoru
Poněkud složitější formu manipulace odehrávající se
prostřednictvím osobní komunikace představují vyjádření, jejichž cílem je zabránit rozhovoru nebo diskusi na určité téma či tento rozhovor rychle
ukončit. Příkladů podobných výroků je řada: "To nemůže nikdy fungovat“, "O tom
se nemusíme vůbec bavit“, "K čemu změny? Vše funguje v pořádku“, "Máte s tím
vůbec zkušenosti?“, "V tom jsme všichni zajedno“, "Tento systém se osvědčil“,
"To už tady bylo“, "Vy také všemu věříte“, "Zabýval jste se tím vůbec někdy?“
apod.
Nahoru Přerušení manipulativních rozhovorů
Výroky tohoto typu znemožňují smysluplnou komunikaci. Obranou
proti této podobě manipulace může být přerušit rozhovor a na použití vět
tohoto typu upozornit. Dobrou možností může být i dohoda o pravidlech
komunikace, která stanoví, že podobné nástroje nebudou ve vzájemné spolupráci
používány. Variantou může být upozornit na výroky tohoto typu před začátkem
diskuse – například tak, že jejich nejčastější formy shromáždíme a účastníky
diskuse s nimi seznámíme.
Manipulace prostřednictvím politických
taktik
Druhá a poněkud složitější skupina metod manipulace v
organizacích je spojena se zapojením určitých " politických“ metod.
Jejich použití může být omezeno na jednotlivé osoby nebo jejich skupiny, může
však patřit i k relativně trvalým kulturním rysům organizace. K nejdůležitějším
politickým technikám manipulace v organizaci patří nakládání s informacemi,
využívání nepřímých a neformálních…