dnes je 28.3.2024

Input:

Cizinec - právní úprava zaměstnávání cizinců

10.10.2017, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 15 minut

Cizinec – právní úprava zaměstnávání cizinců

Ing. Růžena Klímová

Cizincem se z hlediska zákona o zaměstnanosti rozumí fyzická osoba, která není státním občanem České republiky, občanem EU/EHP a Švýcarska, ani jeho rodinným příslušníkem. Cizincem je i osoba bez státní příslušnosti.

Cizinci, kteří mají na území ČR trvalý pobyt, mají z hlediska zaměstnávání stejné právní postavení jako občané České republiky, tzn. že při výběru zaměstnání nejsou omezováni – s výjimkou některých povolání, kde se podle právních předpisů platných na území ČR vyžaduje státní občanství. Stejně se pohlíží na cizince, kteří požívají dočasné ochrany podle zvláštního zákona.

Cizinec může být přijat do zaměstnání a zaměstnáván, má-li platné povolení k zaměstnání vydané krajskou pobočkou Úřadu práce a platné oprávnění k pobytu na území České republiky. Za zaměstnání se pro tyto účely považuje i plnění úkolů vyplývajících z předmětu činnosti právnické osoby zajišťovaných společníkem, statutárním orgánem nebo členem statutárního nebo jiného orgánu obchodní korporace pro obchodní korporaci.

Na základě implementace směrnic 2014/66 EU a 2014/36 EU a je právní úprava zaměstnávání cizinců na území České republiky následující:

Ministerstvem vnitra je vydáváno pobytové oprávnění za účelem zaměstnání, a to:

  • zaměstnanecká karta,

  • modrá karta,

  • karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance,

  • vízum k pobytu nad 90 dnů za účelem sezónního zaměstnávání.



ZAMĚSTNANECKÁ KARTA

Žádost o zaměstnaneckou kartu

Základním pravidlem je, že o zaměstnaneckou kartu lze žádat pouze osobně na místně příslušném zastupitelském úřadu ČR ve státě, jehož je cizinec občanem, popřípadě jenž vydal cestovní doklad, jehož je cizinec držitelem, nebo ve státě, ve kterém má cizinec povolen dlouhodobý nebo trvalý pobyt. Splnění této podmínky se nevyžaduje (cizinec tedy může podat svou žádost na jakémkoliv zastupitelském úřadu ČR), jde-li o cizince, který je občanem státu uvedeného v seznamu zemí stanoveným vyhláškou č. 429/2010 Sb.

Na území ČR (tedy na místně příslušném pracovišti Ministerstva vnitra ČR) lze podat žádost pouze v případě, že cizinec již na území ČR pobývá buď na vízum k pobytu nad 90 dnů, nebo povolení k dlouhodobému pobytu za jiným účelem. V takovém případě je možné podat žádost až do konce platnosti takového oprávnění k pobytu.

K přílohám žádostí patří požadavek na předložení pracovní smlouvy nebo dohody o pracovní činnosti (nebo alespoň smlouvy o smlouvě budoucí, v níž se strany zavazují v ujednané lhůtě uzavřít pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti). Taková smlouva musí obsahovat ustanovení, ze kterého vyplývá, že bez ohledu na rozsah práce nebude sjednaná měsíční mzda nižší než základní sazba měsíční minimální mzdy a týdenní pracovní doba bude činit nejméně 15 hodin. Pracovní smlouva, dohoda o pracovní činnosti nebo smlouva o smlouvě budoucí musí obsahovat kromě povinných náležitostí stanovených zákoníkem práce také dobu trvání základního pracovněprávního vztahu, výši mzdy, platu nebo odměny, délku sjednané týdenní pracovní doby a výměru dovolené v souladu s právními předpisy,

Cizinec musí předložit doklady osvědčující odbornou způsobilost pro výkon požadovaného zaměstnání; u regulovaného povolání doklady dokládající splnění podmínky podle jiného právního předpisu,

Cizinci si již nemusí paušálně nechat uznávat zahraniční vzdělání příslušnými orgány ČR. Tuto povinnost má cizinec pouze na žádost Ministerstva vnitra ČR v odůvodněných případech, zejména v případě důvodných pochybností, zda má cizinec požadované vzdělání, nebo zda toto vzdělání odpovídá charakteru zaměstnání. Uznání bude vždy potřeba v případě zaměstnání, u nichž je požadována specifická odborná kvalifikace, nebo se bude jednat o výkon regulovaného povolání (například lékaři).

Zaměstnanecká karta představuje duální povolení, neboť zahrnuje povolení k pobytu za účelem zaměstnání a povolení k zaměstnání. V některých případech se bude jednat o neduální formu zaměstnanecké karty, kdy představuje pouze povolení k pobytu. Neduální typ zaměstnanecké karty se týká cizinců, kteří mají volný přístup na trh práce – viz § 98 ZZ.

Postup při získání zaměstnanecké karty

1. Nahlášení volného pracovního místa

Zaměstnavatel, který hodlá zaměstnávat cizince, musí nahlásit volné pracovní místo příslušnému úřadu práce, v jehož obvodu má být zaměstnání vykonáváno. Podáním hlášenky volného pracovního místa začíná běžet 30denní lhůta, kdy může být toto místo obsazeno uchazečem o zaměstnání, který je občanem EU. Pokud není takové místo obsazeno občanem EU, dostává se volné pracovní místo do tzv. centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty a současně je takového místu přidělen unikátní kód, který se uvádí v žádosti o zaměstnaneckou kartu.

Podmínkou pro zařazení volného pracovního místa do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty nebo do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty je souhlas zaměstnavatele a současně to, že je toto volné pracovní místo krajskou pobočkou Úřadu práce nabízeno a zveřejněno alespoň po dobu 30 dnů od jeho oznámení krajské pobočce Úřadu práce.

2. Podání žádosti o zaměstnaneckou kartu

Žádost o zaměstnaneckou kartu se podává na zastupitelském úřadu, a to výhradně osobně. Výjimka se vztahuje pouze na cizince, kteří v době podání žádosti již pobývají na území ČR na základě dlouhodobého víza či dlouhodobého pobytu. Tito cizinci nejprve žádají o povolení k zaměstnání a následně o vydání zaměstnanecké karty přímo na odboru azylové a migrační politiky MVČR.

3. Vydání zaměstnanecké karty

Zákonná lhůta pro vyřízení žádosti o vydání zaměstnanecké karty je 60 dnů ode dne podání žádosti, ve zvlášť složitých případech platí lhůta 90 dnů ode dne podání žádosti. V případě kladného posouzení žádosti vydá zastupitelský úřad ČR za účelem převzetí zaměstnanecké karty nejprve vízum k pobytu nad 90 dnů. Ačkoliv doklad o zdravotním pojištění není náležitostí žádosti, zákon stanoví požadavek na předložení dokladu o cestovním zdravotním pojištění na dobu ode dne vstupu na území ČR do dne, kdy cizinci v ČR vznikne veřejné zdravotní pojištění (prakticky tedy do nástupu do zaměstnání).

Po příjezdu do ČR je cizinec povinen dostavit se na pracoviště Ministerstva vnitra ČR do 3 pracovních dnů za účelem splnění ohlašovací povinnosti a poskytnutí biometrických údajů nutných ke zhotovení zaměstnanecké karty. Bezprostředně po pořízení biometrických údajů bude cizinci vydáno Potvrzení o splnění podmínek pro vydání zaměstnanecké karty. Získání tohoto potvrzení má pro cizince zásadní význam, neboť na základě tohoto potvrzení může být přijat do zaměstnání a zaměstnáván již ode dne vydání potvrzení do dne ukončení řízení o žádosti (vydání biometrické karty).

Zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců, stanoví v ustanovení § 42h, jaké dokumenty musí být součástí žádosti o zaměstnaneckou kartu.

Zaměstnanecká karta je vydávána na dobu trvání pracovněprávního vztahu, nejdéle však na 2 roky, s možností opakovaného prodloužení platnosti. V případě zaměstnání vykonávaného na základě povolení k zaměstnání může být zaměstnanecká karta cizinci vydána na dobu platnosti povolení k zaměstnání. To, že skončí pracovní poměr nebo pracovněprávní vztah založený dohodou o pracovní činnosti, automaticky neznamená, že vždy končí platnost zaměstnanecké karty.

O zrušení platnosti zaměstnanecké karty pojednává ustanovení § 46e zákona č. 326/1999 Sb.

4. Změna zaměstnání

Změna zaměstnání je možná v rámci jediné zaměstnanecké karty. V případě zaměstnanecké karty je výslovně stanoveno, že změna zaměstnavatele nebo pracovního zařazení držitele zaměstnanecké karty anebo zaměstnání cizince na další pracovní pozici nebo u dalšího zaměstnavatele podléhá předchozímu souhlasu Ministerstva vnitra ČR. Předpokladem podání žádosti o souhlas MVČR se změnou zaměstnavatele či pracovní pozice je skutečnost, že nový zaměstnavatel případně stávající zaměstnavatel ohlásil volné pracovní místo úřadu práce. Opět musí proběhnout tzv. test trhu práce – 30 dnů je nabízeno volné místo občanům EU a poté se pracovní místo dostává do centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli zaměstnanecké karty.

K žádosti se musí doložit nová pracovní smlouva či DPČ nebo jejich dodatek, který musí splňovat požadavek minimální mzdy bez ohledu na rozsah práce a minimální týdenní pracovní dobu v rozsahu 15 hodin.

V souvislosti se změnou pracovního zařazení držitele zaměstnanecké karty stanoví § 107 odst. 9 zákona č. 326/1999 Sb. zaměstnavateli povinnost písemně oznámit předpokládanou změnu pracovního zařazení držitele zaměstnanecké karty MVČR.



MODRÁ KARTA

Obdobně jako zaměstnanecká karta také modrá karta představuje dokument, který spojuje povolení k zaměstnání a oprávnění k pobytu za tímto účelem. Na rozdíl od zaměstnanecké karty je ale určena pro vysoce kvalifikované občany třetích zemí. Za vysokou kvalifikaci se pro tento účel považuje řádně ukončené vysokoškolské vzdělání nebo vyšší odborné vzdělání, pokud studium trvalo aspoň 3 roky. Jednou z náležitostí, kterou musí cizinec žádající o vydání modré karty doložit, je proto pracovní smlouva pro výkon zaměstnání vyžadujícího vysokou kvalifikaci sjednaná "na dobu nejméně jednoho roku na zákonem stanovenou týdenní pracovní dobu, která dále obsahuje výši sjednané hrubé měsíční nebo roční mzdy odpovídající alespoň výši 1,5násobku průměrné hrubé roční mzdy" vyhlášené sdělením MPSV.

Také za účelem vydávání modrých karet existuje centrální evidence volných pracovních míst obsaditelných držiteli modré karty, kterou vede MPSV.

Platnost modré karty

Modrá karta se vydává s dobou platnosti o 3 měsíce delší, než je doba, na niž byla uzavřena s cizincem pracovní smlouva, nejdéle však na 2 roky. Vyloučeno není prodloužení její platnosti.

Právní úpravu zrušení platnosti modré karty obsahuje ustanovení § 46f zákona č. 326/1999 Sb. Mj. platí, že Ministerstvo vnitra zruší její platnost, jestliže doba trvání nezaměstnanosti držitele modré karty přesáhla 3 po sobě jdoucí měsíce, nebo k nezaměstnanosti držitele modré karty došlo opakovaně po dobu platnosti modré karty. To neplatí, pokud pracovní poměr skončil z některého z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až e) ZP nebo dohodou z týchž důvodů anebo okamžitým zrušením podle § 56 ZP.

Skončí-li držiteli modré karty pracovní poměr v době její platnosti, je povinen tuto skutečnost ve lhůtě do 3 pracovních dnů oznámit Ministerstvu vnitra.



KARTA VNITROPODNIKOVĚ PŘEVEDENÉHO ZAMĚSTNANCE

Kartou vnitropodnikově převedeného zaměstnance se rozumí povolení k dlouhodobému pobytu opravňující cizince k pobytu na území delšímu než 90 dnů a k výkonu zaměstnání na pozici manažera, specialisty nebo zaměstnaného stážisty na základě vnitropodnikového převedení.

Vnitropodnikovým převedením se rozumí dočasné převedení cizince, který je držitelem karty vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo povolení k pobytu vnitropodnikově

Nahrávám...
Nahrávám...