dnes je 20.1.2019
Input:

Brexit a jeho důsledky

11.1.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2019.01.02.08
Brexit a jeho důsledky

JUDr. Ing. Dana Trezziová

Brexit je naplánován na 29. března 2019. Evropští a britští politici v minulých měsících intenzivně projednávali detailní parametry brexitu. Dne 25. listopadu 2018 byl na mimořádném summitu EU podpořen (nikoliv finálně přijat) text smlouvy podmínek brexitu, čímž členské země EU daly na nejvyšší politické úrovni najevo, že nemají problém s tímto textem smlouvy o závazných pravidlech budoucích vztahů. Smlouva zahrnuje 2leté přechodné období, které by mělo zabezpečit např. to, že české firmy by měly moci do konce roku 2020 vyvážet do Británie za stejných podmínek jako nyní, nebo že čeští občané dlouhodobě žijící v Británii by měli mít zaručeno, že se pro ně po brexitu v přechodném období obecně nic nezmění. Smlouva k podmínkám brexitu musí být ještě přijata jak britskými, tak i unijními institucemi. Na unijní straně musí dokument podpořit europarlament a Rada EU. Členské země jej pak formálně schválí v souladu s článkem 50 unijní smlouvy, kterým se příprava brexitu řídí. Je však otázkou, zda tato smlouva bude přijata parlamentem Velké Británie a v praxi realizována.

Ať již přesně dopadne brexitu jakkoli, je jisté, že podnikající právnické i fyzické osoby i zaměstnanci a migrující občané mezi Velkou Británií a členskými státy EU včetně České Republiky by se na brexitu měli připravit, a to i v oblasti daní a veřejnoprávního pojištění. V oblasti daně z příjmů fyzických osob a pojistného na veřejnoprávní pojištění je třeba vedle okolností podnikajících osob sledovat situace, kdy existují zaměstnanci přidělení k práci ve Velké Británii nebo zaměstnanci z Velké Británie přidělení do ČR, nebo zaměstnanci na krátkodobých pracovních cestách nebo zaměstnanci, kteří se pohybují mezi Velkou Británií a jinými členskými státy EU a kteří mohou být ovlivněni odchýlením se od pravidel EU.

Obecně v oblasti daně z příjmů fyzických osob by neměly vzniknout významné rozdíly pro zaměstnavatele a zaměstnance před a po brexitu, neboť přímé daně nejsou v rámci EU harmonizovány a každý členský stát EU (dále jen „členský stát”) si řeší přímé daně (včetně daně z příjmů fyzických osob) samostatně. Mezi Českou Republikou a Velkou Británií je již historicky uzavřena smlouva o zamezení dvojímu zdanění, která řeší cesty, jak zabránit dvojímu zdanění příjmů v zemi zdroje i v zemi daňové rezidence fyzické osoby.

Nejvýznamnější dopad by u fyzických osob (a jejich zaměstnavatelů) mohl v návaznosti na brexitem vzniknout na úrovni pojistného na veřejnoprávní pojištění, které je v rámci EU jednotně koordinováno Evropskými koordinačními pravidly, zejm. Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení a Nařízením Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení (ES) č. 883/2004.

Na rozdíl od obecného chápání sociálního zabezpečení dle české vnitrostátní úpravy má sociální zabezpečení pro účely koordinace v rámci EU širší rozsah a zahrnuje nejen sociální zabezpečení ve smyslu starobních a invalidních důchodů, dávek v nemoci, v mateřství a rovnocenné otcovské dávky či dávky v nezaměstnanosti aj., ale i dávky zdravotní péče a dávky související s pracovními úrazy či nemocemi z povolání. Pokud tato pravidla přestanou po brexitu platit, může být dopad u fyzických osob migrujících mezi Velkou Británií a ČR a případně u jejich zaměstnavatelů významný, a to i přesto, že koordinace sociálního zabezpečení v rámci EU neznamená harmonizaci systémů sociálního zabezpečení, nýbrž každý stát si ponechává svoji suverenitu v oblasti vlastního systému sociálního zabezpečení. Situace po brexitu pro fyzické osoby migrující mezi ČR a Velkou Británií by mohla být ještě komplikovanější, jelikož ani v minulosti nebyla dle informací MPSV uzavřena dvoustranná smlouva o sociálním zabezpečení mezi ČR a Velkou Británií, která by ještě před vstupem ČR do EU tuto oblast řešila.

Pokud nebude v rámci brexitu dohodnuto jinak, pak by pro české občany ve Velké Británii a anglické občany v ČR přestalo platit EU koordinančními pravidly zaručené rovné zacházení v případě dávek, příjmů a skutečností, a to včetně tzv. zásady asimilace skutečností, která představuje zásadu zacházení s některými skutečnostmi a událostmi, které nastaly na území jiného členského státu, jako by

.
  1. Smlouva o poskytnutí užívacích práv k On-line produktu (dále také jen   "smlouva") se uzavírá na dobu určitou, a to na dobu předplatného uvedenou v objednávce a ve faktuře. 
  2. Dojde-li k objednání On-line produktu nakladatelství přes internet, vzniká smlouva mezi objednatelem a nakladatelstvím okamžikem odeslání objednávky učiněné v internetovém obchodu nakladatelství. Podmínkou odeslání objednávky je odsouhlasení těchto všeobecných obchodních podmínek pro On-line produkty (dále také "VOP-O"), které se tak stávají právně závazné pro obě smluvní strany. 
  3. V případě objednání On-line produktu jakýmkoli jiným způsobem vzniká smlouva mezi objednatelem a nakladatelstvím zaplacením zálohové faktury. Úhradou zálohové faktury se stávají VOP-O právně závaznými pro obě smluvní strany. 
  4. Ke vzniku smlouvy mezi nakladatelstvím a objednatelem dojde vždy s výhradou ztráty schopnosti nakladatelství smlouvu plnit. 
  5. Objednateli vzniká právo užívat On-line produkt po uzavření smlouvy, zaplacení ceny (předplatného) On-line produktu  a aktivaci přístupu objednatele do On-line produktu provedené nakladatelstvím.
    O aktivaci přístupu do On-line produktu je objednatel nakladatelstvím informován emailem a současně jsou mu zaslány pokyny k přihlášení do On-line produktu. Rozhodne-li se objednatel svého práva na užívání On-line produktu nevyužít, nemá tato skutečnost vliv na platnost smlouvy a povinnost objednatele platit cenu On-line produktu (předplatné). 
  6. Smlouva se vždy automaticky prodlužuje o další předplatné období, jehož délka je shodná s délkou předcházejícího  předplatného období, nedoručí-li nejpozději 6 týdnů před uplynutím předplaceného období uvedeného na faktuře jakákoli ze smluvních stran druhé smluvní straně emailem nebo dopisem učiněné oznámení, že o automatické prodloužení předplatného nemá zájem. V případě jednoměsíčního předplatného se šestitýdenní lhůta pro doručení oznámení zkracuje na 15 dní a ust. čl. 8 VOP-O se nepoužije. Obě smluvní strany s automatickým prodlužováním smlouvy výslovně souhlasí. Objednatel je povinen platit nakladatelství předplatné navýšené o DPH po celou dobu platnosti smlouvy. 
  7.  Nakladatelství je s ohledem na nárůst průměrného indexu spotřebitelským cen oprávněno zvýšit jednou ročně ceny předplatného na další předplatné období, maximálně však vždy o 3 % z  ceny předplatného předcházejícího předplatného období. 
  8. Nakladatelství odešle objednateli zálohovou fakturu na další předplatné období vždy nejpozději 4 týdny před koncem stávajícího předplaceného období. 
  9. Dojde-li ze strany objednatele k prodlení se zaplacením ceny předplatného, je nakladatelství oprávněno požadovat od objednatele zaplacení nákladů spojených s vymáháním každé pohledávky ve výši 1200 Kč v souladu s nařízením vlády č. 351/2013 Sb. 
  10. Objednatel je povinen nakladatelství bez zbytečného odkladu oznámit jakékoli změny údajů, které  uvedl při uskutečnění objednávky. 
  11. On-line produkt podléhá autorskoprávní ochraně. On-line produkt nesmí být objednatelem ani nikým jiným bez předchozího souhlasu nakladatelství jakkoli rozmnožován, rozšiřován, pronajímán, propachtován, vystavován či půjčován třetím osobám a jeho obsah nesmí být sdělován v jakékoli formě veřejnosti. 
  12. Právo užívat On-line produkt je nepřenosné. Není-li mezi stranami smlouvy ujednáno jinak (multilicenční ujednání obsažené ve faktuře), má právo užívat On-line produkt
    a) v případě objednatelů - fyzických osob pouze tato jedna fyzická osoba a b) v případě objednatelů - právnických osob pouze jedna fyzická osoba u objednatele. 
  13. Poruší-li objednatel toto podlicenční ujednání nebo poruší-li jinou svou zákonnou či smluvní povinnost podstatným způsobem, je nakladatelství oprávněno od smlouvy s    okamžitým účinkem odstoupit a zrušit přístup objednatele k On-line produktu formou deaktivace přístupu nebo přístupového jména a hesla objednatele. 
  14. Nakladatelství nenese jakoukoli odpovědnost za správnost či úplnost obsahu On-line produktu a za případnou škodu či nemajetkovou újmu způsobenou přímo či nepřímo užitím obsahu On-line produktu. Ustanovení § 2950 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, se na odpovědnost nakladatelství neuplatní. 
  15. Nakladatelství odpovídá za to, že dostupnost On-line produktu nebude v průměru měsíčně nižší než 90%. Tato odpovědnost se však nevztahuje na kvalitu internetového připojení poskytovaného objednateli třetími osobami. Objednatel má právo odstoupit od smlouvy s účinky do budoucna, bude-li alespoň dva po sobě následující měsíce dostupnost On-line produktu nižší než 90 %. 
  16. V případě potřeby (oznámení, reklamace, stížnosti atp.) může objednatel kontaktovat nakladatelství na emailové adrese info@dashofer.cz nebo prostřednictvím kontaktů uvedených na www.dashofer.cz.  
  17. Není-li uvedeno jinak, mohou být veškerá oznámení adresovaná objednateli nakladatelstvím činěna ve formě elektronické zprávy adresované na emailovou adresu objednatele. Nakladatelství je dále oprávněno zasílat zálohové faktury a daňové doklady objednateli elektronicky, případně poštou. 
  18. Není-li v objednávce výslovně uvedeno jinak, má se za to, že objednatel je podnikatel a objednávku činí v souvislosti se svou podnikatelskou činností. V těchto případech se na právní vztah mezi objednatelem a nakladatelstvím neuplatní ustanovení § 1799 a § 1800 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Zákonná práva objednatelů - spotřebitelů nejsou tímto ustanovením dotčena. 
  19. Případné soudní spory vyplývající z právních vztahů mezi objednatelem a nakladatelstvím  bude rozhodovat obecný soud místně příslušný podle sídla nakladatelství. 
  20. Tyto všeobecné obchodní podmínky pro On-line produkty tvoří nedílnou součást smlouvy. Nakladatelství je oprávněno v případě potřeby tyto VOP-O jednostranně změnit. O takovéto změně bude objednatel vždy s dostatečným časovým předstihem písemně, elektronicky emailem anebo na internetových stránkách nakladatelství informován a bude mít možnost změnu VOP-O odmítnout a smlouvu z tohoto důvodu ukončit. 
  21. V případě rozporu mezi ustanovením smlouvy a těmito VOP-O má příslušné ustanovení smlouvy před VOP-O přednost . 
  22. Společnost Verlag Dashöfer, nakladatelství,spol.s r.o. se sídlem Praha 6 - Vokovice, Evropská 423/178, PSČ 160 00, IČ: 45245681, je zapsána u Městského soudu v Praze, oddíl C, vložka 7702.


Tyto obchodní podmínky si můžete vytisknout kliknutím na následující odkaz:
http://www.dashofer.cz/vop/online/vop-online.pdf.

.

Ochrana osobních údajů a jejich používání

Ochrana soukromí je záležitostí  důvěry a vaše důvěra je pro nás důležitá. Respektujeme vaše soukromí a při zpracování vašich osobních údajů dodržujeme zákonná právní předpisy týkající se ochrany osobních údajů, zejména tzv. GDPR (nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů)) (dále jen "Nařízení").

Chtěli bychom vás tímto informovat o našem nakládání s osobními údaji pro zajištění vaší informovanosti příp. pro získání souhlasu s jejich zpracováním.

1. Data a jejich využití 

Verlag Dashöfer, nakladatelství spol s r.o. jakožto Správce zpracovává osobní údaje za tímto účelem:

 

 

 

 

Výše uvedené údaje zpracováváme po dobu aktivní objednané služby a po dobu 5 let od ukončení objednané služby nebo nákupu singulárního produktu, nepožaduje-li právní předpis uchování smluvní dokumentace po dobu delší. V případě zpracování osobních údajů na základě uděleného dobrovolného souhlasu po dobu 5 let od udělení souhlasu.

Aktuální seznam našich zpracovatelů můžete nalézt zde.

2. Zabezpečení dat 

Ochrana vašich údajů je pro nás klíčová, proto vynakládáme maximální úsilí pro zajištění jejich bezpečnosti. Plně využíváme technická i organizační opatření pro prevenci neoprávněného přístupu k těmto datům a zamezení jejich zničení nebo zneužití. Způsoby zabezpečení vašich dat jsou také pravidelně kontrolovány.

Při zpracování údajů v plné míře využíváme možností pseudonymizace a anonymizace, abychom co nejvíce posílili jejich zabezpečení.   

 

3. Práva subjektů

Nad svými osobními údaji neztrácíte kontrolu. Můžete k nim kdykoliv přistupovat nebo je opravit. Jako subjekt zpracování osobních dat máte také následující práva: právo na potvrzení o zpracování a informace o tom, jaké osobní údaje o vás zpracováváme, na opravu, výmaz (pokud se nejedná o osobní údaje, které jsme povinni nebo oprávněni dále zpracovávat dle příslušných právních předpisů), omezení zpracování, přenos osobních údajů, námitku proti zpracování, podat stížnost u dozorového úřadu(ÚOOÚ), na účinnou soudní ochranu, pokud máte za to, že vaše práva podle Nařízení byla porušena v důsledku zpracování vašich osobních údajů v rozporu s tímto Nařízením. V případě zpracování na základě uděleného dobrovolného souhlasu máte také právo kdykoliv tento souhlas vzít zpět. 

V případě dalších dotazů ohledně zpracování osobních údajů nás můžete kontaktovat na info@dashofer.cz