8.7.1.3 Vozidlo, které zaměstnavatel zaměstnanci na pracovní cestu
neposkytl
Ing. Karel Janoušek
V případě, kdy zaměstnavatel neurčí použití dopravního
prostředku veřejné hromadné dopravy či taxislužby a ani neposkytne zaměstnanci na pracovní cestu služební vozidlo, může požádat
zaměstnance, aby jako dopravní prostředek použil:
-
soukromé vozidlo zaměstnance (vozidlo, které je výlučným
vlastnictvím zaměstnance anebo vozidlo ve společném jmění manželů),
-
vozidlo, které je v podílovém spoluvlastnictví
zaměstnance,
-
vozidlo, které má zaměstnanec v nájmu, tj. vozidlo, které si
pořizuje formou finančního leasingu, anebo vozidlo, které má pronajato např. z
půjčovny vozidel,
-
vozidlo, které má zaměstnanec vypůjčeno.
Pokud tedy zaměstnavatel zaměstnance požádá o použití
uvedeného vozidla a zaměstnanec ho na pracovní cestě použije, přísluší
zaměstnanci náhrada jízdních výdajů ve výši základní náhrady a náhrady výdajů za spotřebované pohonné hmoty. Uvedená vozidla jsou dále
označena jako soukromá vozidla.
Nahoru Náhrada jízdních výdajů
Náhradu jízdních výdajů soukromým vozidlem v uvedené výši nelze zaměstnanci poskytnout v případě, kdy je jako dopravní
prostředek určen např. autobus a zaměstnavatel dá dodatečně zaměstnanci
souhlas s použitím jeho vozidla. Jde skutečně pouze o případy, kdy
zaměstnavatel zaměstnance požádá, aby na pracovní cestě takové vozidlo
použil.
Forma žádosti zaměstnavatele není stanovena, nemusí být tedy písemná. Pokud bude např. na cestovním příkazu zaměstnavatelem
uvedeno AUV a na základě toho zaměstnanec své vozidlo použije, pak se má za to,
že vyhověl žádosti zaměstnavatele.
Základní náhrada (ZN) se stanoví jako součin sazby základní
náhrady (SZN) a počtu kilometrů ujetých vozidlem na pracovní
cestě:
ZN = SZN x km
Výše sazby základní náhrady je uvedena v § 157 odst. 4 zákoníku
práce, příp. v prováděcí vyhlášce MPSV pro příslušný kalendářní rok.
Platné sazby najdete v části Aktuální informace.
Při použití přívěsu se příslušná sazba zvýší o 15 %. Nemusí přitom
jít o přívěs patřící zaměstnanci, může to být přívěs zaměstnavatele nebo
jakékoliv jiné osoby. Pro nákladní automobily a autobusy tato sazba činí
dvojnásobek sazby za osobní automobil. Za použití traktoru by uvedené náhrady
neměly být poskytnuty, protože podle § 157 odst. 3 ZP přísluší
za použití silničních motorových vozidel. Traktor však silniční motorové
vozidlo není.
Pro zaměstnance podnikatelských subjektů jsou stanovené
sazby určeny jako minimální. V příspěvkové sféře jsou tyto sazby závazné.
Nahoru Náhrada výdajů za spotřebované PHM
Náhrada výdajů za spotřebované pohonné hmoty (NPHM) se
stanoví jako součin spotřeby použitého vozidla (S) zpravidla stanovené v l/100
km, počtu kilometrů ujetých vozidlem na pracovní cestě (km) a ceny PHM (C),
zpravidla zjištěné v Kč/l:
NPHM = (S x km x C): 100
Nahoru Spotřeba pohonné hmoty
Spotřeba pohonné hmoty (PHM) vozidla v l/100 km se zjistí
výhradně z technického průkazu vozidla. Jde o údaj o spotřebě pro kombinovaný provoz podle norem Evropské unie. Jestliže v technickém
průkazu tento údaj není, vypočítá se spotřeba pro uvedený účel jako aritmetický
průměr všech hodnot o spotřebě uvedených v technickém průkazu příslušného
vozidla.
Přestože to právní předpisy v zásadě nepřipouští, vyskytují se v
praxi případy, kdy je v technickém průkazu vozidla uvedeno 0 až 4 údaje o
spotřebě PHM. V těchto případech lze doporučit při zjištění údaje o spotřebě
pro uvedený účel postup uvedený v tabulce:
Poznámka:
Uvedené normy 93/116/ES, 1999/100/ES a 2004/3/ES mohou být v
technickém průkazu uvedeny také v podobě bez zkratky ES, tj. např. 93/116,
1999/100 anebo jen 99/100 či 2004/3. V některých případech je také norma
uvedena např. ve tvaru EU/93/116 apod.
Není-li v technickém průkazu vozidla, který zaměstnanec na
pracovní cestě na žádost zaměstnavatele použil, uveden žádný údaj o spotřebě
PHM, je situace pro zaměstnance (nikoliv pro zaměstnavatele) velmi složitá,
protože v tom případě musí…