13.4.3 Poživatelé důchodů
Ing. Růžena Klímová
Pro důchodce, který je činný v pracovněprávním vztahu, platí v plném
rozsahu ustanovení zákoníku práce.
Zvýšenou pozornost je třeba věnovat v případě zaměstnávání důchodců
při převedení na jinou práci (viz § 41 ZP), protože je u nich větší
pravděpodobnost ztráty zdravotní způsobilosti konat dosavadní práci. Tuto
skutečnost je však nutno zjišťovat podle lékařského posudku.
Zaměstnanci, kterému vznikl nárok na starobní důchod nebo
kterému byl přiznán invalidní důchod třetího stupně, může zaměstnavatel
poskytnout zvláštní (mimořádnou, jubilejní) odměnu [§ 224 odst. 2 písm. a) ZP]. Tato možnost
se tedy týká starobních důchodců v době, kdy jim vznikl nárok na starobní
důchod, a nikoli až tehdy, kdy jim byl důchod skutečně přiznán, na rozdíl od
důchodců invalidních, kterým je možno přiznat odměnu až v době přiznání
důchodu.
V praxi často dochází k omylu v tom smyslu, že vznik nároku na
důchod je důvodem k výpovědi. Je nutno zdůraznit, že tomu tak není a záleží jen
na důchodci, zda bude pokračovat ve výkonu práce nebo nikoli. Výpověď mu
zaměstnavatel může dát stejně jako ostatním zaměstnancům jen z důvodů
vymezených v § 52 ZP.
Skutečnost, že zaměstnanec pobírá důchod, nemá na jeho mzdové
nároky ani na způsob jeho odměňování vliv a pohlíží se na něho jako na každého
jiného zaměstnance.
Protože poživatelé invalidního důchodu se považují za osoby se
zdravotním postižením (§ 67 odst. 2
ZZ), náleží jim zvýšená ochrana na trhu práce. Platí pro ně
proto jednotlivá ustanovení jak zákoníku práce, tak zákona o zaměstnanosti
týkající se osob se zdravotním postižením (více v kap. 3.2). Pokud jde o
starobní důchodce, nemají nárok na podporu v nezaměstnanosti [§ 39 odst. 1 písm. c) ZZ], ani na
podporu při rekvalifikaci (§ 40 odst. 1
ZZ) a překrývá-li se doba pobírání podpory v nezaměstnanosti s dobou
pobírání důchodu, jsou povinni podporu vrátit [§ 56 odst. 2 písm. b) ZZ].
DAŇ Z PŘÍJMŮ ZE ZÁVISLÉ ČINNOSTI
Jsou-li důchodci zaměstnaní, mají příjmy ze závislé činnosti, které
podléhají dani z příjmů. Zaměstnavatel při zdanění uvedených příjmů (jako
plátce daně) postupuje standardním způsobem, tj. z příjmů do 5 000
Kč zvýšených podle § 6 odst. 13 ZDPř, pokud důchodce nepodepíše Prohlášení k dani podle § 38k odstavce 4 nebo 5 ZDPř, srazí daň
srážkou podle §
36 ZDPř ve výši 15 %; pokud důchodce Prohlášení k dani podepíše, srazí zálohu na daň podle § 38h
ZDPř. U příjmů nad 5 000 Kč bez podepsaného Prohlášení srazí zálohu
na daň ve výši 15 %.
Podle § 4 odst. 1 písm. h)
ZDPř je důchod do úhrnné výše 288 000 Kč ročně od daňové
povinnosti osvobozený. Pokud bude výše důchodu do limitu 288 000 + 6 000
= 294 000 Kč, důchodce daňové přiznání podávat nebude, protože k částce do 6
000 Kč se nepřihlíží. Částka přesahující tento zákonný limit je zdanitelný
příjem podle § 10
ZDPř a poživatel důchodu je povinen podat daňové přiznání. V rámci
daňového přiznání však nemůže uplatnit slevu na poplatníka 24 840 Kč.
Nahoru Zdanění důchodů u pracujících dchodců
V případě, že je důchodce zaměstnán, případně i podniká, je povinen
po ukončení zdaňovacího období podat daňové přiznání a zdanit veškerý
poskytnutý důchod, pokud zdanitelný příjem ze zaměstnání s výjimkou příjmů
zdaněných srážkovou daní a daňový základ pro účely podnikání (§ 7 ZDPř) a daňový
základ z příjmů z pronájmu (§ 9 ZDPř) překročí za rok částku 840 000 Kč.
Příklad: Pracující důchodce měl roční příjmy ze zaměstnání ve výši
580 000 Kč. Dále podnikal a daňový základ z výdělečné činnosti činil 450 000
Kč. Jeho měsíční důchod činí 14 503 Kč.
Důchodce je povinen podat daňové přiznání a zdanit důchod ve
výši 14 503 × 12 = 174 036 Kč jako příjem podle § 10
ZDPř.
Nahoru Slevy na dani dle § 35ba ZDP
Poplatníci, kteří k 1. 1. pobírají starobní důchod, nemohou uplatnit
tzv. základní slevu na dani podle ust. § 35ba
ZDPř.
Příklad: Zaměstnanec započal od 11. ledna pobírat starobní
důchod.
Vzhledem ke skutečnosti, že zaměstnanec nebyl k 1. 1.
poživatelem starobního důchodu, může po celý rok uplatňovat slevu na dani podle
ust. § 35ba
ZDPř. V dalším roce však již na tuto slevu na dani mít nárok
nebude.
Poživatel invalidního důchodu si může uplatnit slevu podle § 35ba odst. 1 písm. c) a d)
ZDPř v závislosti na stupni invalidity.
Poživatel důchodu je ve zdravotním pojištění osobou, za kterou platí pojistné stát. Je tedy povinen platit pojistné na zdravotní
pojištění pouze tehdy, pokud je zaměstnán (nebo je z pohledu zdravotního
pojištění považován za OSVČ). Zaměstnavatel nemusí při odvodu pojistného
dodržet minimální vyměřovací základ. Vyměřovacím základem je skutečná výše
zúčtovaného hrubého příjmu.
Nahoru Neplacené volno a neomluvená absence
Poskytne-li zaměstnavatel poživateli důchodu neplacené volno,
pak se pojistné neodvádí. Jedná se o výjimku uvedenou v ustanovení § 3 odst. 5 písm. b) zákona č.
592/1992 Sb. Má-li však poživatel důchodu vykázanou neomluvenou
absenci, pak se pojistné platí, a to podle počtu kalendářních dnů trvání
této absence.
Je-li poživatel invalidního důchodu zaměstnancem zaměstnavatele
zaměstnávajícího více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového
průměrného přepočteného počtu svých zaměstnanců, lze u něho uplatnit tzv. odpočet. U takového zaměstnance je podle § 3 odst. 7 zákona č. 592/1992 Sb. vyměřovacím základem částka přesahující částku, která je vyměřovacím
základem u osoby, za kterou je plátcem pojistného stát.
Nahoru Přepočtený počet zaměstnanců
Praktický postup při uplatnění odpočtu vychází z předpokladu, že je
nutno stanovit průměrný přepočtený počet zaměstnanců vždy výhradně k
příslušnému kalendářnímu měsíci.
V zákoně o zaměstnanosti je řešeno použití a výpočet průměrného
čtvrtletního přepočteného počtu zaměstnanců a zaměstnanců, kteří jsou osobami
se zdravotním postižením, pro účely poskytování příspěvku na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Příspěvek se poskytuje na základě
žádosti zaměstnavateli, zaměstnávajícímu více než 50 % osob se zdravotním
postižením z celkového počtu svých zaměstnanců.
Výpočet průměrného čtvrtletního přepočteného počtu zaměstnanců a
zaměstnanců se zdravotním postižením a podmínky poskytnutí předmětného
příspěvku vycházejí z § 11 až 14 vyhlášky č. 518/2004 Sb. Pro účely
zdravotního pojištění je nutno aplikovat výpočet měsíčně. Bez použití
měsíčního výpočtu lze odpočet použít u zaměstnavatele, který je aktuálně
příjemcem příspěvku od úřadu práce a na žádost zdravotní pojišťovny doloží
potvrzení o pobírání příspěvku.
U zaměstnavatele, který není v příslušném měsíci příjemcem
příspěvku, musí být použit výpočet přepočteného průměrného počtu zaměstnanců.
Při výpočtu se pracuje vždy s celkovým počtem zaměstnanců u příslušného
zaměstnavatele, a nikoli jen se zaměstnanci registrovanými u příslušné
zdravotní pojišťovny.
Poměr zaměstnanců se zdravotním postižením z celkového průměrného
přepočteného počtu zaměstnanců za…