7.4.5 Společná upozornění
JUDr. Vladimír Voříšek
Postup při pobírání dvou či více důchodů
ZDPo umožňuje v některých případech (viz § 58 a 59), aby občan pobíral dva (tři či zcela
výjimečně čtyři) důchody. Vzhledem k odstranění ohlašovacích povinností u
pozůstalostních důchodů, u plných a částečných invalidních důchodů (od 1. ledna
2009) a i u tzv. řádných starobních důchodů (od 1. ledna 2010) se tak v těchto
případech řídí ohlašovací povinnost pouze skutečností, zda jedním ze
souběžných důchodů je tzv. předčasný starobní důchod.
Obecné náležitosti hlášení
Hlášení o zaměstnávání důchodců musí obsahovat údaje uvedené v § 41 odst. 2 ZOPSZ:
-
příjmení,
-
jméno,
-
rodné číslo, pod kterým je vyplácena dávka důchodového
pojištění,
-
místo trvalého pobytu občana,
-
den, kdy došlo ke vstupu do zaměstnání, popřípadě kdy
nastala jiná skutečnost zakládající ohlašovací povinnost,
-
druh důchodu.
Tyto údaje jsou nutné, ale zároveň postačující v případech, kdy
plátcem důchodu je ČSSZ. Jde-li však o důchod vyplácený orgánem sociálního
zabezpečení ministerstev obrany, vnitra nebo spravedlnosti, připomínáme, že
hlášení musí obsahovat i číslo rozhodnutí, jímž byl daný důchod
přiznán.
Hlášení se zasílá orgánu, který je příslušný rozhodovat o dávce; tím
je vždy plátce důchodu.
Pro všechna hlášení, která jsou v 7.4.4 označena jako
„předepsaná“, platí jednotná lhůta, a to 8 dnů od vstupu do zaměstnání nebo
od skutečnosti zakládající ohlašovací povinnost (u tzv. průběžných
povinností). K tomu je však vhodné upozornit na ustanovení o počítání času
(§ 123c ZOPSZ).
Nahoru Včasné zasílání hlášení
Včasné zaslání hlášení patří mezi povinnosti, při jejichž nesplnění
nebo porušení následuje příslušná odpovědnost, případně sankce. Je proto účelné
zasílat hlášení doporučeně, pořizovat si od něj kopii a uchovávat i podací
lístek. Je rovněž možné používat fax nebo elektronickou formu – podrobnosti
stanoví § 123e ZOPSZ. Tiskopisy hlášení
jsou k dispozici na webových stránkách ČSSZ.
Odpovědnost organizací a sankce
Nahoru Odpovědnost organizací
Povinnost organizace nahradit neprávem vyplacené částky je
obsažena v § 118b ZOPSZ, společná odpovědnost
organizace i příjemce důchodu v § 118c ZOPSZ. O této povinnosti
rozhoduje orgán sociálního zabezpečení, který je příslušný rozhodovat o dávce
[viz § 5 písm. a) č. 3 a § 9 odst. 2 ZOPSZ].
Zatímco odpovědnost organizací má charakter povinnosti nahradit
vzniklou škodu a není tedy sankcí v pravém slova smyslu (k tomu viz dále),
vlastní sankce má – jak bylo dříve naznačeno – kázeňský a svým způsobem i
preventivní charakter. Sankce se realizuje uložením pokuty ze strany
OSSZ.
Dalším významným rozdílem mezi odpovědností za škodu a pokutou je obligatorní, tj. ze zákona přímo, výslovně a jednoznačně vyplývající
odpovědnost…